zondag 18 augustus 2013

Water kefir, 2 methoden


Meer informatie over water kefir kun je in mijn vorige posts vinden: Experimenteer met water kefir en Water Kefir.



Je kunt water kefir maken op 2 manieren. Welke van de twee is eigenlijk het beste? Ik heb de water kefir gemaakt, op beide manieren, met dezelfde ingrediënten!

Methode 1 is hier te vinden: Water Kefir Methode 1. Deze water kefir maak je door alle ingrediënten samen te voegen en dit 24 - 48 uur te laten staan.

Methode 2 is net iets anders: doe de water kefir kristallen, gefilterde water en suiker samen in de glazen pot. Voeg dan ook een schijfje citroen en een handjevol gedroogd fruit toe. Laat dit 24 uur staan. Haal de kristallen dan uit de pot en voeg de rest van de ingrediënten staan voor 24 - 48 uur.

Sommige bloggers geven de voorkeur aan methode 1 terwijl anderen de voorkeur aan methode 2 geven. Ik maakte Gember kefir met beide methoden, en......methode 1 wint! Tenminste voor mij.

Voordelen van methode 1:

  • De ingrediënten fuseren beter - meer smaak in de kefir
  • Behoudt eerder de zoete smaak
  • Moet minder lang op de kefir wachten
Voordelen van methode 2:
  • Minder om uit te filteren als je water kefir in fles zet
Nadelen methode 1:
  • Meer werk
Nadelen methode 2:
  • Wordt snel zuur, dus moet je steeds suiker bij doen
  • Duurt veel langer voordat er echt een smaak aan de kefir zit
  • Moet langer op de kefir wachten
Ik heb beide methoden meerdere malen geprobeerd en ik gaf iedere keer de voorkeur aan methode 1 (bij blind testen). Sommige bloggers geven aan dat methode 1 schadelijker is voor de kefir kristallen, maar tot nu toe heb ik dat effect niet echt gemerkt. 


Wat is jouw favoriete methode?


0 reacties :

Een reactie posten

Leave a comment, message, greeting...I will read it!
(P.s. jammer genoeg lukt het mij niet om een reply achter te laten. Ik probeer dit te fixen! Ik lees en waardeer jullie comments wel ^^)