zaterdag 16 mei 2015

Nieuwe doel: Suikervrij dieet

This post is also available in English. Please read it here: Sugar Free Diet

Zo, het is al een tijdje geleden sinds mijn laatste post op deze blog. Reden? Weinig inspiratie. Daarnaast ook camera problemen. Dan heb je echt geen zin meer om iets te doen. Dus...wat moet je dan doen? Soms is de oplossing simpel: niks doen. En dat is precies wat ik heb gedaan.


Nadat ik mijn studie had afgerond was ik heel erg enthousiast over twee dingen. Ten eerste wou ik graag mijn familie weer bezoeken (dus op vakantie). Ten tweede wou ik een baan vinden die bij mij past. Oeft, ik had echt onderschat wat voor banen ik wel/niet leuk zou vinden en hoe moeilijk het was om jezelf te motiveren om te blijven solliciteren. Dan maar een soulsearch doen. 

Aan die motivatie moet ik nog blijven werken, maar ik heb nu wel op een rijtje wat ik wil qua dieet. 
En met dieet bedoel ik natuurlijk de manier waarop iemand normaal eet en niet specifiek om gewicht te verliezen. Dus, wat zijn mijn doelen? Of doel?

Doel: Suikervrij eten!
Dit is een groot doel. Suiker zit overal in. Het is ook heel makkelijk om verslaafd aan te raken,
Heb je ooit eens een dringend gevoel gehad om iets zoets te eten wanneer je een paar daagjes alleen maar 'gezonde' dingen hebt gegeten? Nou, bij mij kan die drang zo sterk zijn dat ik dan meteen naar de supermarkt ga om iets zoets te kopen. En dan dat hele ding opeten. So bad!

Nou, ik zou heel graag een einde willen maken aan die hunkeringen. En  ook allerlei andere kwaaltjes waar iemand aan kan lijden door teveel suiker te eten, bijvoorbeeld overgewicht en schimmelinfecties. 

Het was eigenlijk heel moeilijk om informatie te vinden over de regels van het suikervrij dieet. 
De regels zijn subjectief en zijn per persoon anders. Dus wat zijn mijn regels?



1. Suikervrij eten betekent geen toegevoegde suikers gebruiken. 
Onder toegevoegde suikers vallen:
a. Honing
b. Suiker
c. Rijststroop, Dadelstroop, Ahornsiroop, etc. (alles met stroop)
d. Artificiële zoetstoffen (o.a. stevia - ik vind het persoonlijk niks)
e. Producten met geconcentreerde appelsap / appelextract

2. Toegevoegd suiker komt uit fruit, zoete granen, groenten, wortelen en bonen.
Producten gezoet met vruchtensap is ook acceptabel, met uitzondering van concentraten.  


3. Gedroogde vruchten zijn acceptabel, maar deze moeten met mate gegeten worden.
Probeer je suikerinname te houden op maximaal 75 gram per dag. 



4. Eet vruchten met een hoge glycimische index met mate: ± 3 keer per week, maximaal 2 porties per dag. Denk bijvoorbeeld aan bananen, kokosnoten en mango's. 


5. Vermijd producten met toegevoegd suiker. Als er één van de suikers bij (1) vermeld staan in de ingrediëntenlijst, dan kun je het product niet eten. Kijk goed! Er zit suiker in heel veel producten


6. Chocolade is acceptabel als:
a. De cocoa gehalte minimaal 92% cocoa is.
b. Er minder dan 8 gram suiker per 100 gram in de chocolade zit. 
c. Je maximaal 2 blokjes chocolade eet/drinkt per dag, maximaal 3 keer per week.

Hou bereid je je voor?

Wat je als eerst moet doen is alle producten verzamelen die suiker bevatten of suikers zijn. 
Zet ze allemaal in een doos en geef ze aan iemand anders of gooi ze weg (wel jammer). 

Als je gewend bent om veel suiker te eten, dan is de eerste week zeker de moeilijkste om doorheen te komen zonder te struikelen. Daarna moet je nog uitkijken voor week 2. Voor je het weet, vind je het heel normaal om geen toegevoegde suikers te eten.

Als je al weinig suiker in je dieet eet, dan merk je het na de 4de dag niet eens meer. Boodschappen halen was de eerste keer wel vervelend (er zit echt suiker in alles). Ik heb ook veel recepten gelezen die 'suikervrij' in de titel hadden, maar toch stroop, suiker en dergelijke aan het geheel toevoegden. Serieus...vanille suiker is toch nog suiker!

Maar okay, je moet gewoon goed opletten. Jam eet ik bijvoorbeeld nog steeds, alleen met mate en alleen van merken waarin geen toegevoegde suiker zit (5), maar bijvoorbeeld appelsap. Je  kunt dus wel zo door het leven heen. En nogmaals, probleem niet teveel banaan, mango's en gedroogde vruchten te eten. Teveel van het goede is slecht voor je. 

Ik eet al 2 weken geen suiker meer. De komende weken zal ik dus recepten posten die suikervrij of hartig zijn en nog meer tips over suikervrij eten en andere producten. 

Tot de volgende keer & hartelijk bedankt voor jouw geduld.
Remember, eat your veggies! ^.^




       



2 opmerkingen :

  1. Hey!

    ik eet nu 3 maanden suikervrij vanwege uitgeputte bijnieren.
    Voor school moet ik een onderzoek doen, ik doe het over hoe ongezond suiker is aangezien ik er nu zelf ook mee bezig ben.
    Zou je deze enquête willen invullen?

    http://www.survio.com/survey/d/X3S4Z4Y9H3X2N1T9L

    Het is een enquête voor mensen die een suikervrij dieet volgen, en wat voor verschillen ze merkten. Ik merkte in het begin van suikervrij eten
    dat ik erg chagrijnig was, na ongeveer 3 weken voelde ik me echter veel energieker en blijer!


    Ik hoop dat je tijd hebt om deze enquête in te vullen, alvast heel erg bedankt!

    Liefs,

    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Roos,

      Ooh wat vervelend voor jou (maar met suikervrij kun je nog steeds genieten van heel veel eten!). Ik heb het voor je ingevuld, veel succes met je onderzoek ^.^

      Verwijderen

Leave a comment, message, greeting...I will read it!