donderdag 29 november 2012

(Raw) Agave Nectar = slechter dan je denkt

Ik ben NOOIT een fan geweest van agave nectar. Ik vind het eigenlijk wel slim hoe marketing een product zó voor doet komen dat het gezond lijkt, maar eigenlijk heel slecht voor je is.

Eén van de dingen die mij irriteert aan de Vegan kookboeken etc, is dat de meesten gewoon agave nectar in gebruiken! Dat vind ik schandalig. Heb je je ooit afgevraagd wat agave nectar eigenlijk is?
Gelukkig zijn er vele artikelen online te vinden over wat agave nectar is.

Heb je ooit gehoord van Corn Syrup? Hier in Nederland is deze stroop niet zo populair, maar in Amerika wordt het overal bij gebruikt! Op Nederlandse verpakkingen zie je het soms wel onder een andere naam bij de ingrediënten staan: glucose stroop. Als een product vele processen doorstaan heeft, weet je bijna zeker dat deze ingrediënt erin voorkomt. In Amerika wordt het als de nr. 1 evil bezien....

Waarom vertel ik jullie nou over Corn Syrup? Het gaat toch over Agave nectar? Zou je mij geloven als ik zei dat Agave Nectar ERGER is dan Corn Syrup? Het is ECHT WAAR! Als Corn Syrup de nr. 1 super villain in de wereld was, dan was Agave Nectar zijn baas.

Agave Nectar is een oud-Azteek zoetstof dat gebruikt werd om smaak en kleur aan hun voedsel te geven. Dit nectar werd gehaald uit de bladeren van Wilde Agaveplanten, die ruim 100 verschillende soorten had.

Nu wordt er de voorkeur geven aan de Blue Agaveplant, die het hoogste percentage koolhydraten van alle soorten bevat. Ook wordt het sap niet meer uit de bladeren gehaald, maar uit de pina, de stam van de plant.

Dit is juist het probleem. Doordat er zoveel koolhydraten in de plant zitten, komt er een hoger percentage fructose in het product te zitten. Agave Nectar bestaat voor 90% (!) uit fructose.

Fructose, dat komt toch uit fruit? Dan is het toch goed voor je? NEE!

De meeste fruitsoorten bevatten relatief weinig pure fructose; meestal niet meer dan 5 gram per 100 gram. Een natuurlijk product dat wel veel fructose bevat is honing, namelijk 40% fructose.

Fructose wordt door je lever verwerkt. Als er te hoge concentraties fructose in je lichaam komt, kan je leverziekten krijgen, hoge cholesterol en vetophoping rond je buik (het ergste soort vetophoping). Hierdoor krijg je weer een hoger risico op diabetes en hart- en vaatziekten.

Ik heb even kort samengevat waarom ik vind dat agave nectar slecht is! Ik zou het echt alleen gebruiken om snoep of zo te maken (1 of 2 druppeltjes zorgen ervoor dat het suiker niet gaat kristalliseren , maar zelfs dan geef ik de voorkeur aan corn syrup (mijne is lager in % fructose).

Ik hoop dat je hier iets aan gehad heb, en tot het volgende artikel!
Fey

0 reacties :

Een reactie posten

Leave a comment, message, greeting...I will read it!
(P.s. jammer genoeg lukt het mij niet om een reply achter te laten. Ik probeer dit te fixen! Ik lees en waardeer jullie comments wel ^^)