zondag 19 juli 2015

Is gedroogd fruit okay? DIY gedroogd fruit

Eén van de dingen die ik heb opgemerkt in het suikervrij dieet, is dat veel bloggers gebruik maken van gedroogde vruchten. Ik heb nog niet echt geëxperimenteerd met bakken in het suikervrij dieet, maar ik wou heel graag wat recepten uitproberen. Als ik naar de recepten kijk, zitten ze vaak boordevol dadels en andere gedroogde vruchten. Ik vroeg me af: is dat wel okay?

De Voordelen

Als vruchten gedroogd worden, blijven ze de meeste voedingsstoffen behouden. Denk bijvoorbeeld aan vitamine B, foliumzuur, magnesium, ijzer en kalium. 

Ook is gedroogd fruit een goede manier om vezel aan je dieet toe te voegen. Dit is bevordelijk voor je stoelgang en voor je hart- en bloedvaten. De vezels zorgen er ook voor dat het suiker langzaam in je bloed wordt opgenomen. Ook bevat gedroogd fruit antioxidanten. 

Gedroogde vruchten zijn ideaal als snack: je kunt ze overal eten en vrijwel overal in doen (bv. muesli, yoghurt en tajines).

De Nadelen

De grootste nadeel is dat gedroogd fruit veel meer suiker bevat dan vers fruit. Wanneer het water uit de vrucht verdampt, wat tijdens het drogen gebeurd, worden de suikers geconcentreerd. Daarnaast wordt er vaak nog suiker of honing toegevoegd aan het fruit tijdens het drogen, zodat ze een zoete smaak krijgen en hun glans behouden. Dit wordt vaak gedaan bij appels en gedroogde bessen. 

Ten tweede bestaat er een misconceptie over gedroogd fruit. Omdat het als gezond wordt gezien, eten sommige vaak grote porties gedroogd fruit, terwijl dit meer suiker bevat. In grote hoeveelheden is gedroogd fruit dus even erg als junk food en zeker niet verstandig op een suikervrij dieet. 

Ten derde wordt er vaak sulfur gebruikt om fruit te drogen. Sulfur ontstaat bij het branden van olie of steenkool. Dit wordt gebruikt zodat de vruchten hun mooie kleur blijven houden. Als fruit gedroogd wordt, wordt het vaak donkerder en doffer van kleur, maar sulfur gaat dit tegen (denk aan gele rozijnen). Als je al in het algemeen veel voedselallergieën hebt, dan is het verstandig om sulfur te vermijden.  

Conclusie

Gedroogd fruit is zeer okay, zolang je gedroogd fruit is zonder toegevoegde suiker, let op je portie grootte en gedroogd fruit zonder sulfer gebruikt. Vervang ook niet je vers fruit met gedroogd fruit. Blijf je dagelijks portie fruit gewoon nog eten. 

Je kunt makkelijk gedroogd fruit kopen waar geen suiker aan is toegevoegd. Dit kun je vaak vinden op de markt bij de notenboer (wel even vragen als het niet duidelijk staat aangegeven) of in de natuurwinkels (kijk bij de ingrediënten en vraag het anders). 

Anders kun je ook je eigen gedroogd fruit maken. Hiervoor kun je een droogmachine gebruiken, maar als je filters of rekken hebt, die goed lucht doorlaten, dan kun je ook de vruchten hierop doen en laten drogen (bedekken met een gaasje tegen insecten is dan verstandig). 

Als je zelf vruchten droogt, kun je gebruik maken van absorbine zuur, oftewel vitamine C in poedervorm, om de vruchten wat langer te conserveren en het verlies van vitamine C tegen te gaan. Je lost dan 1/8 theelepel water op in 500 ml, en dipt het fruit erin. Dit is niet nodig voor alle vruchten. 

Hoe droog ik vruchten?

1. Snij de vrucht in blokjes, reepjes, plakjes of laat ze heel (kleine vruchten). 




2. Zet ze in je droogmachine (of droogrek). Zet de droger aan op de juiste setting. Meestal staat dit aangegeven op de droger. Ik zet het meestal wel op de laagst mogelijke setting. Ja, het duurt wel langer, maar zo wordt het fruit minder verhit. 



3. Check om de zoveel uur hoe het met de vruchten gaat. Hoe droger ze worden,
hoe meer de zijkanten beginnen te kleuren en hoe meer ze op gedroogd fruit beginnen te lijken 


4. Klaar? Doe even de test: pak een stukje gedroogd fruit en druk het in / vouw het dubbel.
Als het meteen weer uitklapt, dan is die klaar (check wel de verschillende dikten vruchten, soms zit
er verschil in). Als die niet uitklapt, moet die iets langer blijven. 





Deze klapt niet uit, is dus niet klaar. 

Deze klapt wel uit, is dus wel klaar. 


Gedroogd papaya ziet er heel anders en smaakt heel anders dan wat je in de winkels koopt.
In de winkels en in muesli etc., krijg je meestal geconfijte papaya stukjes. 

Je kunt ook uiteraard van alles proberen te drogen. Bewaar ze, als ze klaar zijn, in een pot of een bakje waar weinig lucht in kan komen (zie beginfoto). 

En experimenteer met verschillende dingen, bijvoorbeeld cherry tomaten! 



Wat is jouw favoriete gedroogde vrucht? En koop je het / maak je het zelf?
Laat mij het weten in de berichten!

Bedankt voor je aandacht en tot de volgende keer...
Remember, eat your veg! ^_^



5 opmerkingen :

  1. Ik hou het meeste van abrikozen, gedroogd. Ik koop ze kant en klaar omdat ik nou eenmaal een drukbezette werkende moeder ben. Ik mix ze graag met noten. Zo krijg ik genoeg vezels, vitamines en mineralen binnen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, dat is wel zo....soms koop ik ze ook kant en klaar. Alleen, sommige vruchten zijn niet zo goed gedroogd te vinden zonder toegevoegde suikers.

      Verwijderen
  2. Ik ben ook aan het experimenteren, maar hoe weet je wanneer een vrucht goed gedroogd is? ivm de houdbaarheid...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik gebruik zelf de 'dubbel vouw test', dus dubbelvouwen en kijken of die wel of niet terugklapt. Als die snel terugklapt is die helemaal droog en zo niet, dan moet die langer droger.

      Deze methode heb ik uitgevoerd en vervolgens fruit 3 maanden lang kunnen bewaren en sommige heb ik nog, 1 jaar later en zijn goed gedroogd.
      Als extra test kun je al je gedroogd fruit in een plastic ziptop tasje bewaren en alle lucht eruit drukken. Laat dit 1 dagje staan. Test na deze dag al je fruit d.m.v. de dubbelvouw test. Vouwen ze allemaal snel terug? Dan is je fruit goed gedroogd. Zoniet, moet je ze langer drogen of gewoon in de freezer bewaren.

      Verwijderen
    2. En als je het niet zeker weet, kun je het ook goed bewaren in de freezer.

      Verwijderen

Leave a comment, message, greeting...I will read it!