maandag 14 januari 2013

Glutenvrije Twix Bars van Healthfulpursuit

Vandaag had ik echt veel zin in een candybar, vooral met al dat sneeuw dat valt!
Ik heb een mooi uitzicht op een parkje, wat helemaal witgesneeuwd is. Het lijkt
net alsof ik in sprookjesland woon ^.^



Ik keek even naar mijn blogger feed en toen zag ik dat 1 blog het over twix bars had.
Ik ben absoluut dol op twix bars - de combinaties van een shortbread, caramel en chocolade
had ik altijd lekker gevonden, alleen was hij veels te zoet!

Dus ik stond ervan te kijken toen ik deze variant opdook! Het recept is trouwens
te vinden op de blog www.healthfulpursuit.com.

Recept

1/2 cup rijstmeel (±80 gram)
1/2 cup tapiocameel (±80 gram)
2 eetlepels suiker
3 eetlepels pindakaas (in recept staat zonnebloem boter, maar ik had net pindakaas gemaakt). 
2 eetlepels (gesmolten) kokosolie (ik heb hem niet gesmolten, maar misschien in dit wel handig om te doen)
1 eetlepel gemalen lijnzaad + 2 eetlepels water (laat 5 minuten staan)
1 eetlepel vanille extract


Karamel:

100 gram dadels (Ik had verse dadels gebruikt, en had er 10 - 11 nodig).
3 eetlepels pindakaas
1 theelepel water
snufje zout

Chocolade:

200 gram chocolade

Verwarm de oven voor op 175 Graden. 

1. Voeg eerst de rijstmeel, tapiocameel en suiker samen in kom. Voeg dan de pindakaas, kokosolie, lijnzaad mix en extract toe. Mix het met de hand. De deeg moet aan elkaar plakken. 

Ik had zelf nog een beetje water toegevoegd, maar mijn koekjes zijn daardoor iets luchtiger geworden in plaats van knapperig. 


2. Pak 1.5 eetlepels van het deeg en vorm er een bal mee in je hand. Vorm dan beetje bij beetje een lange koek van ongeveer 7-8 cm. Zet hem op de bakplaat met bakpapier. Maak de koek een beetje platter door er met je vinger op te drukken. 

3. Bak de koekjes 10 - 15 minuten. Laat ze afkoelen.



4. In een foodprocessor, doe de dadels, pindakaas, water en zout samen en mix ze totdat je een zachte deeg krijgt die een bal begint te vormen. Als de koekjes afgekoeld zijn, rol je de karamel net als de koekjes uit en plaats je op de koekjes. Ze de koekjes in de vriezer.  


5. Smelt de chocolade au-bain marie. Volgens het originele recept moet je, als de chocolade gesmolten is, de koekjes uit de vriezer halen en ze in de chocolade dompelen. Dit heb ik ook gedaan, maar je loopt het risico dat je chocoladelaag heel dik wordt!

Wat je ook kunt doen is met een lepel de chocolade kris-kros over de koekjes heen laat lekken, zodat hij eventueel helemaal bedekt is met chocolade. Dan kun je eventueel de bodem nog dompelen. 



6. Plaats de koekjes 15 minuten is de vriezer zodat de chocolade hard wordt, en geniet ervan!


Alvast smakelijk eten en veel plezier in de keuken!! ^.^
Fey

0 reacties :

Een reactie posten

Leave a comment, message, greeting...I will read it!
(P.s. jammer genoeg lukt het mij niet om een reply achter te laten. Ik probeer dit te fixen! Ik lees en waardeer jullie comments wel ^^)