woensdag 2 januari 2013

Favoriete Fruit & Groenten van de week!

Het is weer woensdag! Welke groenten en fruit heb ik nou voor deze week gekozen?
Ik moest hier wel lang over nadenken want om eerlijk te zijn heb ik de laatste dagen niet zoveel
fruit gegeten (foei!), maar wel veel verschillende groenten op verschillende manieren: gestoomd, gewokt, gekookt, gebakken, gegrild etc. Dus wat moet ik nou kiezen?

Net, toen ik erover nadacht, ging de alarm van de oven! Mijn falafel waren klaar. En falafel is gemaakt met een heleboel lekkere dingen: ui, knoflook en kikkererwten! Van de week had ik ook een lekkere raw juice gemaakt met als hoofdingrediënt de ananas...zo mijn keuze is gemaakt!


Favoriete fruit: Ananas

De ananas (ananas comosus) is  een tropische vrucht die bestaat uit een heleboel besjes dit samengroeien tot de vrucht die wij kennen. De grootte, vorm, smaak en kleur kunnen verschillen per regio of seizoen waarin ze groeien. De ananas wordt gekenmerkt door een lage zuurgraad en wordt ook daarom door vele mensen niet gegeten, maar ik ben er een fan van!

De ananas is ook heel gezond; hij bevat namelijk betacaroteen, vitamine C & E, kalium, magnesium, fosfor, ijzer, koper, mangaan, zink en jodium! Een hele lijst vol goodies!

Een opmerkelijk feitje is dat de ananas niet meer rijpt als hij geoogst is. Hij moet dan onmiddelijk verkocht worden of ingeblikt worden. Hoe weet je nou of een ananas rijp is?

  • Je kunt de bovenste blaadjes makkelijk lostrekken! Alleen niet het handigst om te doen in een supermarkt! 
  • Als je de onderkant van de ananas ruikt, moet hij echt 'rijp' en naar een ananas ruiken. Als dit niet zo is, is de ananas niet rijp!
De ananas kan zowel in zoete als hartige gerechten worden gebruikt, als snack of als sap, in yoghurt, jam of ijsjes. Ik ben vooral dol op ananas op mijn pizza, op hamburgers, in chutney's, als dip, in ijs of in pina colada (wel een echté pina colada, zoals mijn moeder dat maakt ;D). 

Wat doe jij allemaal met je ananas? Ben jij er ook zo'n fan van?

Favoriete groente: Ui

 De ui is een serious underrated groente. Je gebruikt het bijna overal in. Ik heb altijd verschillende soorten ui in mijn kast staan...jij ook? Variëteit moet er zijn! ^.^  

Uien bevatten o.a. vitamine C, vitamine B1 & B2, calcium, kalium en ijzer. Ze zijn in de loop van de geschiedenis vaak gebruikt omdat men dacht dat de ui geneeskrachtig was. In sommige landen (bijvoorbeeld in sommige sexten in India) wordt de ui niet gegeten omdat het een afrodisiacum zou zijn. 

Eén van de meest irritante dingen van een ui is dat je ervan moet huilen als je hem in stukjes snijdt. De celwanden worden gebroken; waardoor er een gas vrij komt die reageert op de zenuweinden in het oog. Daarom huilen we. 

Hoe kan je dit vermijden? Ik zou geen 1 kuur kunnen opnoemen. Meestal doe ik de kraan open als ik aan het snijden ben, zodat de gas naar het water uit de kraan toegetrokken wordt en niet naar mijn ogen. Wat je ook kunt doen (maar dat vind ik zonde), is de ui onder de kraan schillen of hem eerst in de koelkast bewaren. 

Er zijn veel verschillende uien: gele, rode en witte  uiten. Gele uien hebben een rijke smaak en kunnen overal in gebruikt worden. Rode uien worden vooral gebruik om rauw te eten of om gegrild te worden. Witte uien zijn de traditionele uien, en worden gebruikt om een gerecht een zoetere smaak te geven. 

Je hebt ook groene uien, oftewel de bosui, die in principe een onrijpe ui is, met de plant eraan. Je kunt bosuien laten hergroeien door de stengels korter te maken en in een glazen pot, met water gevuld, te plaatsen . 

Volgende week: favoriete boon: kikkererwten

Ik heb al verschillende recepten gepost met kikkerwten, maar het blijven lekkere dingen! Nu ga ik even lekker genieten van lunch! Falafel!! 



   

0 reacties :

Een reactie plaatsen

Leave a comment, message, greeting...I will read it!