maandag 28 januari 2013

Artisjok Mayonnaise, Kokos en Kikkererwten Bacon!

Artisjok mayo, Kokos Bacon & Kikkerwten Bacon

Ooit een BLT gehad (Bacon, lettuce, Tomato?). Ik ben er dol op! Het recept uit Vegan Sandwiches save the day, had een paar dingen waar ik zelf niet dol op was dus had ik er een paar dingen aan veranderd: de mayo, de bacon en het brood.

Ik ben dol op bagels, dus dacht ik dat de BLT het beste op een bagel gegeten konden worden. Daarnaast kon ik geen palmharten vinden, dus had ik gebruik gemaakt van artisjokken. Ook had ik geen zin in Tempeh Bacon, daar ik niet tegen sojabonen kon, dus gebruikte ik de Kokos bacon van The Fettle Vegan.

Artisjok mayo

 1 blik artisjok harten
60 gram yoghurt
115 gram mayonaise
witte peper en zout naar smaak
1 eetlepel kapertjes
2 teentjes knoflook, fijngehakt
1 theelepel uienpoeder of 1 eetlepel verse rode ui, fijngehakt
1/4 theelepel smoked paprika poeder of scherpe paprikapoeder

Instructies: Mix de ingredienten in een blender of foodprocessor tot een mayonaise.

Smeer het op broodjes, gebruik het als frietsaus of als basis voor andere sauzen!




 Kokos Bacon

1 bakje of zakje kokosvlokken / kokosreepjes

1 - 1.5 eetlepel liquid smoke
1 eetlepel soja saus of Vegan worchestire saus
1 eetlepel maple syrup
1 eetlepel water
1 theelepel vers gemalen zwarte peper

Instructies: Verwarm de oven voor op 160°C, voeg alle ingrediënten samen en bak ze op een bakplaat voor ± 20 minuten.  Check ze elke 5 minuten want ze verbranden echt echt snel! Spreid ze ook gelijk over de bakplaat. Resultaat zie je op de foto!

Tip: Gebruik hem in combinatie met de mayo: wanneer je een laagje op je brood heb gesmeerd, strooi dan wat kokos-bacon over het brood.

Kikkererwten Bacon

Dit is ook een (aangepast) recept uit Vegan Sandwiches Save the Day! Ik vind deze bacon ook wel lekker om te gebruiken, vooral op een broodje met pindakaas en banaan ^.^

1 blik kikkererwten / 400 gram gekookte kikkererwten
 1 eetlepel maple syrup
1/4 theelepel scherpe paprika
zout en witte peper
1/2 theelepel uienpoeder
1 teentje knoflook, met het hart verwijderd
2 eetlepel liquid smoke

Als je een curry smaak wilt, moet je 1 eetlepel curry poeder toevoegen. Je kunt voor een mildere smaak ook een halve theelepel salie toevoegen of andere kruiden.

In een bakplaat voeg de ingrediënten samen, en zet ze op een bakplaat. Gril ze op 220 - 250 °C in de oven voor 15 - 20 minuten, keren om de 5 minuten! Ze kruiden dan een mooie grill kleur, en hebben dan een harde buitenkant en een zachte binnenkant.

Geniet van deze recepten, en veel plezier in de keuken! 
Fey ^.^

0 reacties :

Een reactie posten

Leave a comment, message, greeting...I will read it!
(P.s. jammer genoeg lukt het mij niet om een reply achter te laten. Ik probeer dit te fixen! Ik lees en waardeer jullie comments wel ^^)