zaterdag 2 februari 2013

Oh My Vegan Deel 2! Review Baklust

In my vorige Oh My Vegan - rant (hier) uitte ik mijn teleurstelling in de kleine aanbod Vegan Bakkerijen en restaurants. Ik ben nog geen restaurant of bakkerij tegengekomen die uitsluitend en 100% vegan is in alles wat ze doen.

Ik moet toegeven, toen ik de vorige Oh My Vegan had geschreven, was ik uitvoerig op zoek gegaan naar Vegan restaurants (vooral in Den Haag) en bakkerijen (Den Haag en omstreken). Ik let heel erg op reviews - en het kan zijn dat een restaurant een slechte dag of zo heeft, maar vooral als 1. het eten matig is en 2. de service slecht is, probeer ik het niet eens uit!

Zelf gemaakte cashew mini- taart
Moet hem wel even veganizen :D
Dan maar kijken naar Vegan Friendly bakkerijen. In Den Haag had ik er eentje gevonden: Baklust. Deze Vegetarische Biologische Bakkerij is te vinden op de Veenkade, nr 19, en zijn op dinsdag t/m zondag van 10 tot 21 uur open. Ze maken hun eigen brood (geen gist, maar desem) en taarten. Ik was er toen er een hevige regenbui buiten de deur was, dus vond ik het wel prettig om even binnen te zitten. Het is een lekkere cozy ruimte met een gezellige sfeer. Je kunt ook je eten afhalen (wat ik heb gedaan) met of zonder bestelling.

Hun personeel is ook heel erg vriendelijk en behulpzaam. Dat is altijd een plus :)

Hun Vegan assortiment bestaan uit een pindakaastosti, een vega taart, die om de zoveel tijd wisselt, vegan cake, chai thee (en natuurlijk ook andere drankjes!), broodjes met gegrilde seitan-filet, houmous of champignon-paté. Ook hebben ze hapjes: pasteitjes en empanadas en een salade. Maar kijk ook zelf op hun menukaart die op hun website te vinden is.

Review

Als ik niet zoveel honger had, had ik foto's gemaakt, maar dat lukte dus even niet, sorry ^.^

Ik had 2 stukjes vega taart, een mango-sinaas-kokos smaak met een vleugje gember, 2 empanadas en 1 pasteitje á 17,50 euro. De prijzen waren dus redelijk, alhoewel ik 4,50 voor de pastei wel duur vond.

Ik moet toegeven dat de taart heel erg lekker was! Ik wou alleen een stukje proeven, en de rest aan mijn man geven, omdat de taart sojamelk en sojaroom bevat en dat is voor mij dus een no-no. In plaats daarvan had ik het hele stukje opgegeten! Met gevolg dat mijn huid de hele middag rood, geïrriteerd en jeukerig was...eigen schuld ^.^

De taart had een lekkere mondgevoel - lijkend op een worteltaart structuur. Hij was ook lekker creamy. Ik kon enigszins de sinaasappel en kokos proeven, maar ik vond het wel jammer dat de mango en gember niet zo present waren. Dit had ik wel verwacht. Enig minpuntje. Of de taart zou een sinaasappel - kokostaart moeten worden genoemd, gevolgd door bevat mango, gember etc.

Misschien ben ik veels te kritisch (ik ben jarenlang getraind door mijn ouders in het kritisch zijn op restaurant eten ^.^).

Doorgaande naar de pastei. Die was wel erg lekker. Ik heb daar niks aan op aan te merken behalve dat hij te klein was voor die prijs! Volgens mij was de pastei gemaakt van een ragout van groenten, met een curry saus. Die was echt zo op. Omdat ik alleen 1 gekocht had, en ik de helft van het pasteitje wou bewaren voor mijn man, moest ik mezelf echt stoppen met eten!

Dit pasteitje is dus echt een aanrader. Let op: de smaken wisselen per week of zo? (Ik weet het niet zo zeker). Ook weet ik niet zeker of er wel of geen soja in zit - ik had de taart als eerste op, dus ja...In de Empanada zit trouwens geen soja!!

Laatste item: empanadas. Hier heb ik wel wat kritiek op, want die viel tegen. De vulling was gemaakt van seitan en had een vlezige structuur, wat ik wel plezierig vond. Wat tegenviel was de smaak: het was flat, vlak van smaak.

Voordat ik daarop verder ga, moet ik ook opmerken dat de empanada zelf een beetje tegenviel, omdat ik bij empanada een heel ander idee heb. Ik ben opgegroeid met empanada's, en die zijn in Zuid-Amerika gemaakt met bakbanaan en maismeel (deeg) en verschillende vulling, zoals vlees, kip en groenten of zoete empanadas.

Deze empanada liet mij echter denken aan de Antiliaanse Pastechi - Pastei. Qua vorm en structuur lijkt hij daar precies op. Ik ben ook met deze pastei's opgegroeid (vooral als ik geen lunch had meegekregen voor school, kon je een pastei kopen in de pauze - maar als je 10 minuten te laat was, was alles al op - zo populair waren ze! En ze kosten 2 gulden - 90 eurocent).

Toevallig heb ik 2 jaar geleden, meer dan 1000 van die dingen moeten maken voor een evenement. Dus ik heb veel ervaring in hoe zo'n ding dan moet smaken! O.o

De deeg van de "empanada" had geen smaak en was veels te dun. Het mist zout, peper en een kleine beetje suiker. Daarnaast was de vulling veels te zoet in verhouding met de deeg (als die genoeg zout had, dan zou  de smaak wel in balans zijn). Zoals ik eerder al zei was de smaak erg vlak. Het had best wat kick gemogen om wat interessanter te zijn, bijvoorbeeld wat hotsauce of wat chilipoeder. Ook had ik wat meer groente in de pastei gewild (en mijn man is het hier ook mee eens).

De bijbehorende chutney is veels te zoet voor de empanada en mist zout en wat peper. Voor de rest is hij wel oké, maar voor mij is die chutney helemaal niet nodig. De manier waarop wij pastechi's in de Antillen maken, is met een theelepel saus in de midden van de pastei als verassing en extra smaak. Als de chutney meer in balans zou worden gemaakt in verhouding tot de vulling en de deeg (misschien een friszure chutney in plaats van een zoete? Of een zoetzure?), dan zouden ze dit idee ook kunnen nemen om de empanada interessanter te maken.


Again, misschien ben ik veels te kritisch, maar zoals ik zei, ik ben met Caribisch en Zuid Amerikaanse en Amerikaanse eten opgegroeid, dus I know what I'm talking about! 





Conclusie

Wel of niet naar Baklust gaan? Ik zou zeggen van wel. Ze zijn interessant genoeg en hun eten is in principe wel lekker, alleen zijn er kleine dingetjes die ze kunnen veranderen. Probeer het zelf uit en laat mij weten wat jij ervan vindt! Ben ik rechtvaardig? ^.^

Over Pastechi's gesproken, ik zal binnen een vegan recept hiervan op de blog plaatsen. Een recept voor Pastechi kun je hier vinden: Curacaose Pastechi. Voor nu, sluit in mezelf op in huis, achter de computer om een paper van 4000 woorden te schrijven terwijl ik voor tentamens moet leren.....STRESS O.o

Geniet van de zon vandaag en veel plezier in de keuken!!
Fey ^.^






   

0 reacties :

Een reactie posten

Leave a comment, message, greeting...I will read it!
(P.s. jammer genoeg lukt het mij niet om een reply achter te laten. Ik probeer dit te fixen! Ik lees en waardeer jullie comments wel ^^)