maandag 11 februari 2013

Oh My Vegan III: Review Baklust II & De Hagedis

Na mijn vorige review van de Baklust, ben ik teruggeweest voor de lunch en heb meer verschillende dingen geprobeerd om een vollediger review te kunnen geven. Ook zijn we laatst bij de Hagedis (Den Haag) geweest om de Vegan gerechten uit te proberen.

Sorry dat ik de laatste tijd geen blogs heb geschreven...was zo druk bezig met alle verslagen en leren voor het tentamen, dat ik daarna gewoon op was. Nu ben ik wel weer bijgekomen ^.^

Baklust - Deel II

Dit keer waren we voor de lunch bij Baklust (Veenkade 19, Den Haag). Voor de review van de taarten en snack moet je hier kijken: Oh My Vegan Deel II

Ik had een pindakaas tosti, gemaakt met bruine zuurdesembrood, pindakaas, appel en sambal. Ik vond dit wel een interessant tosti - hij was lekker. Als ik een verbeterpunt zou moeten geven, zou ik de appelsmaak iets meer naar voren doen komen, maar zoals ik eerder zei, hij was lekker. 

Daarvoor had ik een Vegan Chai Thee besteld, gemaakt met rijstemelk. Ik moet wel zeggen dat ik hierin teleurgesteld was. Hij was wel kruidig, maar hij smaakte heel waterig. Ik maak zelf ook van Chai thee, en had dus een veel betere balans verwacht tussen de thee-smaak, de kruiden en de melk. Dit was er helaas niet - ik hou van thee, dus je moet hem wel goed doen.  

Mijn hubby had een rode linzensoep besteld, en hij had ervan genoten. Ik vond het zelf wat smaak missen, maar ik moet wel zeggen dat ik alleen 1 lepel ervan had geproefd, en ik niet zoveel heb met soepen. 

Hierna had ik een Turkse aardappel salade genomen, en mijn man een hummus wrap. Deze gerechten waren erg lekker. In de salade vond ik de zuur in het gerecht erg prettig en vond ik hem een goede portie, waarbij de kruiden lekker naar voren kwamen. Ik was hier erg blij mee. De hummus wrap was ook erg lekker: de tortilla's waren vers en zacht, en hij was goed gevuld. Wat ik hieraan verbeterd zou willen hebben is misschien dat de hummus-smaak wat sterker naar voren kwam. 

Op een andere dag had mijn man een stuk mocha taart en een stuk wortelcake meegenomen. Deze taarten waren beiden een grote teleurstelling! Ik had er niet veel van geproefd omdat er soja in zat, maar de mocha taart smaakte niet echt naar mocha en meer alsof je een hap boter aan het eten was. Ik hou van boter, maar niet op deze manier O.o. De wortelcake smaakte ook naar niks: geen wortelsmaak, er zaten geen noten in en in het algemeen was het vlak van smaak. Ik zou het echt geen wortelcake noemen.

Eindoordeel Baklust?


Service: 7

De service is heel behulpzaam en vriendelijk! Soms moet je even wachten, maar dat geeft niet, omdat ze je uiteindelijk heel goed helpen ^.^ 

Sfeer: 7

De sfeer is zeker wel gezellig en knus, maar er zijn best wel dingen die veranderd kunnen worden, bijvoorbeeld er is een speelhoekje voor kinderen (wat heel leuk is), maar dat zit net in het pad van de service - dit kan leiden tot gevaarlijke ongelukken! Ook vind ik dat de decor een update kan krijgen...ik kan begrijpen dat sommigen niet naar binnen zouden gaan omdat het 'rommelig' oogt. 

Eten: 6.5

Deze rating is erg afhankelijk van wat je eet! De lunch zou ik bijvoorbeeld 8 geven (tenminste die ik gehad heb), de taart en de pastei van Deel II zou ik ook 8 sterren geven, maar de mocha taart, wortelcake zou ik 4 sterren geven (onvoldoende!). De empanada van de vorige keer zou ik een 6 geven. Ook qua drank zou ik een 6 geven.  

Als je een gemiddelde zou uitrekenen zou je op dit cijfer terecht komen.

Prijs: 7

Hier twijfelde ik ook tussen. Bij sommige gerechten vind ik de prijs terecht, bij anderen vind ik het een beetje te duur. Maar uiteindelijk zijn de prijzen wel redelijk, en wel te doen. 

Ben jij ooit bij Baklust geweest? Wat waren jouw ervaringen? Laat mij het weten in een bericht!  

De Hagedis

Ik ben de enige die de volledige Vegan menu heeft genomen, dus zal ik het alleen hebben over mijn ervaringen. De Hagedis kun je vinden op de Waldeck Pyrmontkade 116 in Den Haag. Dit gebouw kun je net voor de tramhalte vinden (een groot kerkachtig schoolgebouw, ingang aan de zijkant). Toen ik binnenkwam kreeg ik meteen het gevoel dat ik in een soort schoolgebouw terecht was gekomen. De sfeer was wel oké, en je zit er wel gezellig - maar ik zou persoonlijk wel iets veranderen aan het decor. 

De restaurant is een vegetarisch restaurant dat Vegan Friendly is. Ze hadden 1 volledig Vegan menu, maar je kunt ook bepaalde items veranderen met dat van Vegetarisch menu (als die items Vegan zijn). 

Het weekmenu waar ik voor gekozen had bestond uit: 
Bloemkoolsoep met champignons - aardappelschotel met zuurkool en appel - platkoek met pruimen en peer, en sorbetijs van peer. 
  
Toen ik het menu zag was ik not amused! Ik ben zelf niet zo'n fan van de Nederlandse keuken - het is een beetje saai. Ook ben ik verder geen fan van zuurkool, maar ik dacht, ik ga met een open mind alles proeven. 

De bloemkoolsoep (of beter gezegd soepje), was best lekker. Het was romig, maar had nog stukjes bloemkool erin, met een paar champignons. Ik moet wel zeggen dat het wel een snuf zout miste - zowel de soep als de champignons, wat ik er gelukkig in kon doen met de zout dat op de tafel stond. Ook was de portie heel erg klein, wat ik jammer vond voor de prijs die ze ervoor vroegen. 

Op naar het hoofdgerecht: de aardappelschotel. Hier zag ik het meest tegenop, maar toen het voor mij geschoteld werd, moest ik wel even schrikken. De portie was huge! Uiteindelijk had ik het gerecht wel opgekregen. De aardappelpuree in het schotel was lekker en creamy, en had een dun laag zuurkool in het middel, wat het gerecht interessant maakte. Daarnaast was de balans compleet gemaakt, met in de oven gebakken appelschijfjes, dat boven het gerecht was geplaatst. Als je dan een hap aardappel, zuurkool en appel te pakken had, dan had je een heel lekkere smaak in je mond. 

Wat ik wel op moet merken is dat de appels te veel uitgedroogd waren, wat ze een chewy, enigszins vlezige smaak gaf. Ik weet niet of dit opzettelijk was gedaan, maar ik had ze liever ietswat juicy gewild. Ik denk dat dit meer zou bijdragen aan de balans. Daarnaast was de portie in verhouding met het voorgerecht echt uit balans, maar aan de andere kant was het dus wel de prijs waard. 

Als laatst kreeg ik de platkoek met de sorbetijs. Dit ijs was erg lekker, en smaakte erg naar peer. De platkoek daarentegen vond ik niet heel erg bijzonder, maar hij was wel oké. Ik ben zelf geen fan van ijs in combinatie met taart, tenzij het een hot-cold combinatie is.  

Eindoordeel?

Service: 8

De bediening was heel vriendelijk, en ze waren erg snel met alles. Ook nam 1 van de waiters persoonlijk interesse, wat we fijn vonden. 

Sfeer: 6.5

Zoals ik al eerder zei, kan het decor geüpdate worden - je voelt je toch enigzins alsof je in een schoolgebouw zit. Aan de andere kant is het wel een grote ruimte, met een aparte afdeling waar kinderen kunnen spelen. Een andere factor is dat de bezoekers vooral oudere mensen of ouders zijn - dan voel je je als jong volwassen toch een beetje ongemakkelijk, alsof je er niet thuishoort. 

Eten: 7

De bloemkoolsoep geef ik een 6.5, de aardappelschotel een 7.5, de platkoek een 6.5 en het sorbetijs een 7. Het was wel een lekkere eetervaring, ondanks de rare porties. Ik zou zeggen: probeer het eens zelf uit!

Prijs: 7

Sommige dingen vond ik echt niet bij de prijs passen, bijvoorbeeld de voorgerechten van zowel mij als mijn man. Daarentegen paste de prijs wel bij het hoofdgerecht, en de prijzen van het nagerecht waren wel oké. Ik totaal hadden we voor 2 drie gangen menu's rond de 60 euro betaald, inclusief drank en een wijnarrangement (bij elke gang een wijntje). 

Zoals ik altijd zeg: je moet het maar zelf proberen, ik geef natuurlijk mijn eigen menu over mijn ervaringen. 

Heb jij ervaring met de Hagedis? Ben jij van plan om te gaan? Laat het weten in de berichten. 


Voor nu ben ik van plan om gewoon lekker thuis te koken. Ik ben wel blij dat er opties zijn om uit te eten, maar ik vind toch dat ik thuis wat creatiever en wat flexibeler kan zijn. Ik kan verschillende Vegan keukens uitproberen, zonder aan 1 ding vast te zitten. 

Ik hoop dat er uiteindelijk wel meer Vegan keukens in Nederland komen, met meer variëteit, want dat is toch is dat ik mis in de keukens die ik geprobeerd heb. De Vegetarische keuken, is bijvoorbeeld veel diverser dan de Vegan keukens, wat jammer is. 

In de toekomst zal ik misschien meer restaurants uit proberen. 
Heb jij een suggestie? Laat mij het weten in de comments 


Veel plezier in de keuken!
Fey ^.^    






  



0 reacties :

Een reactie posten

Leave a comment, message, greeting...I will read it!
(P.s. jammer genoeg lukt het mij niet om een reply achter te laten. Ik probeer dit te fixen! Ik lees en waardeer jullie comments wel ^^)