woensdag 15 januari 2014

Eet meer fruit en groenten met deze tip!

Vooral wanneer je het druk hebt, of helemaal geen zin hebt om te koken is het moeilijk om
groenten naar binnen te werken. Bij de wekelijkse schoonmaak van je koelkast merk je opeens: OOPS! Heb ik weer de boerenkool laten verwelken? En waarom heb ik deze kruiden niet gebruikt? Zo'n zonde. Het is eigenlijk een schande dat je al je groenten in de groentela moet proppen. En daarom deze tip:

Zet al je groenten en fruit op ooghoogte. 

Yes, zet al je groenten en fruit op de eerste 3 rekken / alle rekken behalve de groentela van je koelkast. Je kunt dit op verschillende manieren doen:

  • Doe een licht vochtig (100%) katoenen doek op de koelkast rek en spreid de groenten uit op de doek  (of wrap de groenten erin). Vervang de doek om de 3 dagen en hou het doekje vochtig (dan gaan je groenten langer mee). 
  • Plaats verschillende doorzichtige bakken op de koelkastrekken en vul ze met groenten. Dit kun je doen op soort (knollen en wortels bij elkaar, fruit bij elkaar) of op kleur. 
  • Of op je eigen manier :)
De rest van de rekken vul ik met leftovers, gefermenteerde groenten en andere dingen. De groentela vullen we met voornamelijk de boodschappen van mijn broertje (die nog van zijn vlees geniet). 

Ik heb gemerkt dat dit je meteen forceert om, als je de koelkastdeur opendoet, na te denken over wat je met bepaalde groenten gaat doen. Daarnaast denk je ook meteen welke groenten als eerst gebruikt moeten worden, zodat ze niet bederven. 

De voordelen: Je eet meer groenten en fruit (Yay!). En je bespaart meer geld door geen groenten weg te gooien. Je krijgt ook een beter gevoel over jezelf, omdat je koelkast vol zit met allerlei gezonde veggies! 

Wat doe jij om meer groenten en fruit te eten? En gebruik jij deze methode? 
Bedankt voor de aandacht en tot de volgende keer!

    

2 opmerkingen :

  1. Mijn groente en fruit staan op een prominent plankje in de keuken, dat motiveert inderdaad er veel van te eten. Zo'n mooie gevulde koelkast zou ik ook wel willen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahahaha inderdaad. Die van mij is niet zo vol op dit moment (dan is google handig), maar je hebt inderdaad wel momenten wanneer je koelkast dan propvol met groenten zit, en dan maar bijhouden wanneer je wat als eerst moet gebruiken :D

      Verwijderen

Leave a comment, message, greeting...I will read it!
(P.s. jammer genoeg lukt het mij niet om een reply achter te laten. Ik probeer dit te fixen! Ik lees en waardeer jullie comments wel ^^)