donderdag 9 januari 2014

Verantwoordelijkheid nemen!

Goede voornemens....iedere jaar zie en hoor ik mensen die het nieuwe jaar ingaan met talloze doelen en voornemens, die ze al falen in de eerste paar weken. Waarom is het zo moeilijk om je aan zulke goede voornemens te houden?

Ik ben altijd gefascineerd geweest met de relatie die mensen hebben met eten, vooral mij eigen relatie. Soms besef je niet hoe messed up die relatie is, totdat je er een keer bij stilstaat. Als ik moet kijken naar mijn relatie met eten over de jaren heen, moet ik wel een beetje lachen. Als kind
vond ik het leuk om van alles te proberen en at ik alles wel op.

Tegen de tijd dat ik een tiener was vond ik al veel minder dingen lekker en was ik bang dat ik een super allergische reactie zou krijgen als ik iets verkeerd / nieuw at (was 1 keer gebeurd). Als jong volwassene heb ik gezien dat de wereld heel veel te bieden heeft qua voedsel keuze en wou ik weer van alles proberen. Maar door stress en andere dingen was voedsel niet meer een "keuze" geworden, maar iets waar ik van afhankelijk was in een meer emotionele manier. Mensen beseffen vaak niet dat voedsel een medicijn voor je lichaam is. Het geeft je energie, of het maakt je juist heel slap...in het kort: you are what you eat. 


Waarom dit verhaal? Eén van de meest voorkomende goede voornemens heeft te maken met eten, en vooral het afvallen. Maar dit lukt heel veel mensen niet. En dat is eigenlijk best jammer. Hoe kun je het best volhouden?

- Je moet niet te veel willen in 1 keer. Als je al teveel energie steekt in de eerste keren dat je naar de gym gaat, in plaats van dat je rustig begint en spiermassa opbouwt, dan hou je al snel op. I have been there. 

- Hou je voortgang bij: schrijf het op, vertel het aan je vrienden en familie, en spoor de mensen in je sociale netwerken aan om op je te letten, om eens in de zoveel keer te vragen hoe het gaat en wat je nog moet bereiken. Studies tonen aan dat je veel eerder een doel bereikt, als er sociale controlle plaatsvindt. Ook heb je je doel geopenbaart, dus heb je meer motivatie om hieraan te voldoen.

- Zoek een partner: dit kan iedereen zijn, bijvoorbeeld een familielid of echtgenoot, vrienden of iemand die je bij de gym bent tegengekomen met hetzelfde doel als jij. Het is niet leuk om in je eentje iets te doen, met z'n tweëen is het veel leuker.

- Wees heel specifiek met je doelen en geef een tijdsaanduiding aan. Dus, bijvoorbeeld als je gewicht wilt verliezen, zeg dan tegen jezelf: Ik wil de komende 2 maanden 2 kilo aan gewicht verliezen of ik wil mijn lichaamsvet met 4% verlagen in de volgende 6 maanden. Wees specifiek. Hoe specifieker, hoe beter, en hoe eerder je je aan je doelen hou.

Als je deze stappen volgt, dan heb je een betere motivatie en een betere basis om je doel vol te houden. En bij deze, ga ik ook mijn eigen advies opvolgen ^.^


Ik ga al naar de gym met mijn broer maar ben van plan dit veel vaker te gaan doen (minimaal 2 keer per week, tenminste 1 keer in het weekend), en ik zal vaker updates posten (minimaal 1 keer per week), vooral ook voor mijzelf. Mijn doel is gewoon om mijn conditie en energie te verbeteren (20 minuten kunnen fietsen zonder dat mijn hartslag voorbij de 160 gaat en dat ik tenminste 3 taken op een dag kan vervullen zonder me 'kapot' te voelen). Mocht ik daarbij afvallen, is dat een grote plus.

Alleen naar de gym gaan is niet voldoende. Dat je vegan bent, betekent niet per se dat je supergezond aan het eten ben. Mijn doel is daarom om tenminste 3 keer per dag te eten, op een geregelde tijd (breakfast, lunch en dinner). Dus dit jaar ben ik van plan om lekkere, snelle en gezonde recepten te gaan posten op de blog ^.^

Dus mijn doelen weer op een rijtje:
- Minimaal 2 keer per week, tenminste 1 keer in het weekend naar de gym gaan.
- Vaker de blog updaten (minstens 1 keer per week).
- 3 keer per dag eten op een geregelde tijd.
- Mijn conditie en energie verbeteren (20 minuten kunnen fietsen zonder dat mijn hartslag voorbij de 160 gaat en dat ik tenminste 3 taken op een dag kan vervullen zonder me 'kapot' te voelen).

Maar wat is jouw goede doel? Ik wil het graag weten! En hoe ben je van plan die te bereiken?

5 opmerkingen :

  1. Ik wil voor juni 10 kilo afvallen door te eten zoals staat beschreven in eat to live. Sporten zou ook een goed idee zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, dat boek ken ik niet :) Wat houdt dat in? ^.^

      Verwijderen
    2. Heel in het kort gezegd moet je zoveel mogelijk gezonde voedingsstoffen per calorie eten. Het is (bijna) plantaardig.Hier wordt het uitgelegd: http://michielborkent.blogspot.nl/2012/11/bespreking-eat-to-live-2011-joel.html

      Verwijderen
    3. Ooh heel interessant. Thank you for sharing! ^.^
      Ik kende het principe van het boek wel, en het is inderdaad
      een hele goede manier om voedsel als medicijn te gebruiken
      voor je lichaam. Graag hoor ik van je hoe het in de loop van
      het jaar met je doel gegaan is :)

      Verwijderen
    4. Geen dank! Ik probeer de komende tijd regelmatig te bloggen over mijn poging gewicht te verliezen, denk dat dat kan werken als stok achter de deur. :)

      Verwijderen

Leave a comment, message, greeting...I will read it!