woensdag 22 januari 2014

Zeg nee tegen verspilling! Koelkast ontruimen...



Hoe ga jij verkwisting tegen? Eén tip (klik hier) was om groenten en fruit op ooghoogte in je koelkast te zetten. Zo gebruik je meer groenten in je eten, en ga je verspilling tegen.

Een tweede tip is natuurlijk om ietsjes minder groenten te kopen dan je gewend ben, en kijken of je met deze hoeveelheid rondkomt.

En, wat als, je na al deze tips toch merkt dat je groenten ruim 2 weken in je koelkast blijven hangen? Nou, geen probleem. Volg dan deze regel: 

Voordat je nieuwe boodschappen gaat halen, moet je de rijpere groenten en vruchten in je huis gebruiken. 


Hoe dan?

Ik al een tijdje (1 à  weken) een paar groenten in huis staan:

  • Pompoen
  • Appels
  • Peren
  • Bananen
  • Kool
  • Paprika
  • Wortels
  • Pastinaak
  • Bloemkool
  • Zoete aardappel
Voordat ik vandaag boodschappen ging doen besloot ik dus al deze groenten te verwerken. Ik had de pompoen, bloemkool, pastinaak en wortels in stukken gesneden, ingesmeerd met olie en gezouten. Toen heb ik ze voor ongeveer 1 - 1.5 uur in de oven laten staan op 200°

De appels en peren had ik in kleine stukjes gesneden en in een grote pan gedaan. Dit heb ik toen op mid-hoge vuur gezet voor ±18 minuten tot ik appel/perenmoes kreeg. Dit kun je zeven. 

Appelmoes kun je lekker gebruiken als ontbijt, of om sauzen te versterken, maar het liefst
gebruik ik appelmoes als ei-vervanger. Het maakt je gebak dan nice en fluffy. Omdat je 
geen suiker toevoegt, kun je het vrijwel overal in gebruiken. 



De rest van de groenten heb ik gebruikt om een bouillon te trekken. Gebruik hiervoor een ui, die je dan in 4 parten snijdt (hoeft niet te pellen), 4 tenen knoflook, bleekselderij, paprika, kool, zoete aardappel of whatever groenten je tot beschikking hebt
Om de bouillon een lekker hartige smaak te geven voeg ik altijd een boonsoort toe. Zoals je misschien al weet moet je geen witte, zwarte of soortgelijke bonen toevoegen zonder ze eerst 10 minuten op het vuur te koken (dan kook je het "gif" weg). Ik voeg meestal linzen, erwten of mungbonen toe. In dit geval heb ik berglinzen toegevoegd. Voor extra flavor voeg wat laurierbladen, 1 eetlepel komijn en koriander en wat zout toe.  


Dit heb ik 8 uren in de slowcooker laten staan, maar je kunt dit natuurlijk ook op het vuur laten koken. 

Als je eenmaal klaar bent, kun je de groenten en kruiden eruit zeven en de bouillon opslaan in een glazen fles of potje. 

Met de bloemkool ga ik een bloemkool-pastinaak-wortel curry soep maken (variant van dit recept: wortel curry soep). 

Met de pompoen kun je veel verschillende dingen doen: in brownies verwerken of
in je havermout, taart mee bakken, puree van maken, in plaats van spaghetti gebruiken. Enfin eindeloze mogelijkheden. Ik ga er waarschijnlijk kroketjes van maken. 



Het laatste ingrediënt dat ik nog niet genoemd had waren de bananen. Bananen zijn heel makkelijk. 
Je kunt ze in stukjes of in tweeën snijden, invriezen en later voor de smoothies gebruiken. Je
kunt ze alvast pureren, invriezen en dan als ei-vervanger gebruiken. Maar je kunt
ook lekkere muffins en gebak mee maken. Eén van mijn favoriete dingen is bananabread. 
Dat ga ik morgen maken..(recept hier)! 


Hoe ga jij verkwisting tegen? 
Laat het mij weten door een comment achter te laten.
Bedankt voor de aandacht en tot ziens ^.^









0 reacties :

Een reactie plaatsen

Leave a comment, message, greeting...I will read it!