dinsdag 15 september 2015

Not your Nut: Gekookte Pinda's

Pinda's. Geliefd, berucht en vaak ook onbegrepen. Onbegrepen, wat bedoel je?
Pinda's zijn GEEN NOTEN! Hoewel ik dit al wist, verwijs ik soms ook naar pindakaas als
'notenboter'. Eigenlijk kan ik beter peulvrucht boter zeggen, maar dat klinkt niet sexy.

Pinda's zijn eerder verwant aan kikkererwten dan andere noten. Dus eigenlijk, als je pinda's
aan het snacken ben, eet je groenten! Wat?! Grappig toch? Maar even serieus. De pinda heeft
veel goede eigenschappen: rijk aan vitamine B en E, aminozuren en mineralen zoals mangaan.

Ook bevatten pinda's veel onverzadigde vetten die goed voor je hart zijn. Daarnaast lijken pinda's ook
effectief tegen kankergroei en galstenen. Pinda's bevatten zelfs meer antioxidanten dan appels en blijken ze goed te zijn als je wil afvallen.




Hoe goed de pinda ook wel is, steeds meer mensen lijken er allergisch voor te zijn. Is dat dan wel zo vreemd? Pinda's horen eigenlijk in kleine hoeveelheden te worden gegeten, maar pinda's zitten bijna overal in.

Dus met tegenzin ben ik minder pinda's gaan eten, omdat ik er nu wel gevoeliger voor ben geworden. De laatste tijd had ik er echter wel zin in iets waar ik als kind een hekel aan had. Deze "snack" is heel populair in de zuidelijke staten in Amerika, Zuid-Amerika en het Caribisch gebied. Dus het recept van vandaag: gekookte pinda's. Simpel en lekker om te maken! Je hebt wel geduld nodig ^.^

Gekookte Pinda's

500 gram rauwe pinda's in dop*
3 eetlepels zout
3 liter water

1. Pak je rauwe pinda's in dop. 
* Het is heel belangrijk dat deze pinda's rauw zijn. 
Geroosterde pinda's zijn al gekookt, dus zou je niet hetzelfde resultaat bereiken. 
Rauwe pinda's zijn te koop in toko's of Aziatische winkels. 
Op de verpakking moet Rauw staan. 


Was de pinda's goed. Ze mogen geen zand bevatten. 



2. Vul een grote pan met 3 liters water. Roer de zout erin en doe dit op de stoof. 


3. Breng de pinda's aan de kook. Dit moet je voor 3 uren laten koken op mid-laag vuur. 


4. De pinda's zijn klaar als ze donkerder van kleur zijn geworden en meer roodachtig dan geelachtig zijn. Je kunt een pinda proberen om de structuur te checken.

De pinda is gaar als:
- de pinda's nog intact zijn
- makkelijk om te kauwen
- lijkt op de structuur van gekookte bonen


5. Laat de pinda's goed uitlekken. Als je ze niet meteen opeet, kun je ze bewaren in een container voor een week. 


Besprenkel met zout en enjoy! 


Deze snack is seriously addicting! 

Wat is jouw favoriete pinda snack?
Laat een bericht achter

Bedankt voor jullie aandacht en tot de volgende keer!
Remember, eat your vegs! ^.^ 






5 opmerkingen :

  1. Heerlijk dit, ben blij met het recept. Vroeger kocht mijn moeder het bij de Indische toko, kant en klaar. Fijn dat ik het nu een keer zelf kan maken!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn dat je blij bent met dit recept! Veel plezier ermee :)
      (En let erop dat de pinda's rauw zijn)

      Verwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Na het koken blijven zelang nat. Moet je ze wel direct pellen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Kaatje, bedankt voor de vraag.

      Je moet de pinda's goed laten uitlekken. Ja, ze worden niet helemaal droog. Als ze nog een beetje te nat zijn kan je ze afdrogen met een keukenpapier of doekje.

      Je kan ze direct pellen na het uitlekken als je ze meteen wilt eten. Is dat niet zo, kan je ze in de schil bewaren. Je mag ze ook eerst pellen en dan bewaren in een luchtdicht bakje.

      Verwijderen

Leave a comment, message, greeting...I will read it!
(P.s. jammer genoeg lukt het mij niet om een reply achter te laten. Ik probeer dit te fixen! Ik lees en waardeer jullie comments wel ^^)