woensdag 29 juli 2015

Zoet vs. Hartig: Courgette Bananenbrood

De laatste jaren is het een trend geworden om groenten te verwerken in je zoete gerechten. Zo krijg je met je 'guilty treat', toch iets gezonds binnen. Ik vind dit eigenlijk geen slechte trend. Zo kun je creativer worden met jouw favoriete recepten! 

Voorbeelden daarvan zijn courgette brood en bananenbrood. Ik ben dol op beiden. Bananenbrood is lekker zoet, goed te combineren met noten en zelfs met chocola. Hetzelfde is van toepassing op courgettebrood. Dus waarom zou ik de twee niet combineren?!

Courgette is veelzijdig, goed verteerbaar en rijk aan vitamine (A, B en C) en mineralen (mangaan, magnesium en fosfor). Je kunt ze bakken, stomen, frituren, drogen, koken, etc. En nu zijn ze in seizoen en voordelig verkrijgbaar! Een goed excuus om meer courgette te gebruiken voordat de zomer voorbij is. 

Ik gebruikte als basis mijn recept voor bananenbrood. Dit heb ik ook suikervrij gemaakt.

Wat heb je nodig?


4 overrijpe bananen (of gebakken in de oven totdat ze zwart zijn)
1 courgette, geraspt
80 ml olie (ik gebruik druivenpit)
150 gram appelmoes
190 gram volkorenmeel
1 tl baking powder
1/2 tl appelazijn
1/2 tl baking soda

Stap 1. Verwarm je over voor op 190°C. Wanneer je de bananenbrood in de oven doet, verlaag dit naar 180°! 

Stap 2. Prak de bananen met een vork of met een staafmixer en rasp de courgette. 

Stap 3. Voeg de olie, appelmoes en appelazijn toe. Roer dit goed. 

Stap 4. Pers het water uit de geraspte courgette. Voeg de courgette dan aan de bananenmix toe. 


Stap 5. Zeef de meel, baking poeder en baking soda in een aparte kom. Vouw dit in de bananenmix. Roer eerst 1/3 van de bloem in de bananenmix en vouw dan de rest er in.


Stap 6. Bak de courgette banenbrood op 180°C voor 30-40 minuten
Als je de brood indrukt, moet die terugveren. Is dit niet het geval, laat het voor ±8 minuten doorbakken. Herhaal dit, totdat je bananenbrood klaar is. 


Stap 7. Dit is het moeilijkst! Je moet het brood 20 minuten laten afkoelen voordat je het uit het bakvorm haalt. 

Enjoy! Het brood is zoet, maar ook hartig. Het is wel minder stevig dan als je suiker
zou gebruiken. Vervang anders de helft van de appelmoes met 60 gram suiker. 

Wat is jouw favoriete zoet vs. hartig recept? 
Laat een bericht achter!

Bedankt voor het lezen!
 Remember, eat your veg! ^.^



0 reacties :

Een reactie posten

Leave a comment, message, greeting...I will read it!
(P.s. jammer genoeg lukt het mij niet om een reply achter te laten. Ik probeer dit te fixen! Ik lees en waardeer jullie comments wel ^^)