vrijdag 17 juli 2015

Mugicha: Verfrissende Gerst Thee

Mugicha (Japans), Boricha (Koreaans) oftewel gerstthee is een verfrissende thee die je warm kunt drinken, wat gebruikelijk is in Korea, maar ook in China. Gerstthee kun je eigenlijk ook koud drinken, wat Japanners ook doen. Dus je kunt het hele jaar door gerstthee drinken. De smaak is notig en ietswat bitter.

Je kunt gerstthee kopen, maar het is ook goedkoop en makkelijk te maken. Als je het wil kopen, dan kun je terecht bij Chinese, Japanse of Koreaanse winkels. In de zakjes zitten geroosterde, gemalen gerstekorrels.

Gerst is een graansoort, net als haver, tarwe en rijst. Gerst bevat veel goede eigenschappen. Gerst bevat veel vezel, seleen en andere mineralen. Daarnaast wordt het eten van gerst gelinkt aan een verlaagd risico op diabetes, galstenen en borstkanker. Gerst wordt door sommigen zelfs verkozen boven havermout, omdat gerst zulke goede eigenschappen heeft.

In Japan en Korea wordt gerstthee gedronken omdat het een goede detox voor je lichaam zou zijn. Ook helpt de thee bij het verdunnen van je bloed.

Dus, hoe maak je het?
Je hebt het volgende nodig:

50 gram gerstekorrels (te koop bij toko's of natuurwinkels)
1.5 liter water

1. Doe de gerstekorrels in een koekepan. Je moet de korrels roosteren. 


2. Schud de pan elke 3 - 5 minuten. Na tijdje beginnen de korrels donkerder te worden. 


3. Laat de korrels nog 5 minuten roosteren. Als je het onderstaande krijgt,
moet je erbij blijven staan, maar je bent nog lang niet klaar.


4. Als de korrels donkerder zijn geworden dan de normale 'roast' kleur, 
dan zijn de gerstekorrels klaar. 


De korrels zijn er nu wat donkerder uit. Je kunt ze zelfs nog donkerder laten worden, 
maar pas op dat ze niet verbranden. 

Laat de korrels even afkoelen. 


5. Doe de korrels in een grote pan met 1.5 liter water. 
Zo krijg een een lekkere medium sterke thee. Als je een 
slappere thee wil, moet je 2 liter water gebruiken. 


6. Breng het mengsel aan de kook. Laat dit mengsel zo'n 20 minuten doorkoken. 


7. Zeef de gerstekorreltjes eruit - bewaar het vloeistof. 
Dit laat je afkoelen (of meteen opdrinken). De gerstthee is een beetje troebel en
heeft nu een amberachtige kleur gekregen. 



Na afloop heb je gekookte, geroosterde gerstekorrels. GOOI ZE NIET WEG!
Ze zijn heerlijk om zo op te eten met een beetje zout (bij avondeten of lunch) of
je kunt ze laten afkoelen en voor ontbijt opeten. 


8. Bewaar de thee in een fles. Dit blijft een week goed en is ook lekker om koud te drinken. 
Wij drinken de thee zonder suiker, maar je kunt ook suiker toevoegen als je dit wil. 



Geniet van deze unieke en smaakvolle thee. 

Wat is jouw favoriete thee?
Laat een bericht achter!

Bedankt voor je aandacht en tot de volgende keer...
Remember, eat your veg! ^.^







4 opmerkingen :

  1. Bedankt voor dit recept! Super lekker om te drinken en verfrissend bij warm weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo per abuis heb ik gebrande gerst gekocht in spanje ...ik dacht dat het koffie was . ik heb nu wat in een pan gedaan en breng het aan de kook....,ik ben reuze benieuwd wat er van komt..... mijn lekkerste thee tot nu toe was gemberthee van de wortel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ooh, interessant. Wist niet dat je gebrande gerst kon kopen. Hopelijk smaakt het lekker :)
      Ja, gemberthee is 1 van mijn favorieten. Ik rasp het liever dan dat ik het in plakjes snij...betere smaak ^.^

      Verwijderen

Leave a comment, message, greeting...I will read it!
(P.s. jammer genoeg lukt het mij niet om een reply achter te laten. Ik probeer dit te fixen! Ik lees en waardeer jullie comments wel ^^)