donderdag 2 mei 2013

A slice of Heaven

Ik hou van taarten...wie eigenlijk niet? Er zijn zoveel verschillende typen taarten, er is voor iedereen wel wat!

Vegan taarten zijn ook heel lekker! Het heeft mij wel even geduurd voordat ik recepten kon vinden die niet helemaal faalden, maar ik ben erachter gekomen wat de belangrijkste ingrediënten zijn voor een goed taartdeeg:

- Geduld
- Kou: je gereedschap en ingrediënten moet je het liefst koel houden
- Goede vetten: de proportie vet-vloeistof-granen moet goed zijn
- Liefde: als je de ingrediënten respecteert, dan zullen ze zeker goed smaken ^.^

Frambozen Balsamico Taart
Vervangende ingrediënten

Om taart te maken gebruik ik niet altijd vegan recepten, en is het dus nodig om een aantal ingredienten te vervangen. Maar ook bij vegan recepten (vooral Amerikaanse) is het soms nodig om  ingrediënten te vervangen omdat (1) ze hier in Nederland niet beschikbaar zijn of (2) je voor iets allergisch bent!

Maar dat geeft niet...je kunt altijd een ingrediënt met een vergelijkbaar product vervangen:

Roomboter of Vegan Butter

Dit product is heel makkelijk te vervangen, er zijn verschillende mogelijkheden voor. Een eerste is kokosboter. Dit product smaakt nergens naar en is prima te gebruiken in gerechten. Je kunt een ratio aanhouden van 1 op 1, maar als je heel specifiek wilt zijn kun je gebruik maken van deze formule van veganbaking:

Boter = 78% vet (dus vetvervanger hier), 18% water en 4% melk (vegan melk naar keuze).

Een tweede vervanger is DIY vegan butter of vegan shortening. Ik heb hier eens eerder een recept van gemaakt en dat kun je hier vinden: DIY Vegan Boter / DIY Vegan Shortening.
Eerst was ik een beetje skeptisch over dit recept, maar de uitleg was goed, en het was heel makkelijk om te maken. Wat wel heel moeilijk in Nederland te vinden is, is een niet soja lecithine, meestal moet je dit maar uit Amerika halen.

Het voordeel van de boter is dat je hem zo allergievrij kan maken als je hem zelf wilt, en de vegan shortening is al helemaal vrij van soja, dus dat is een grote pluspunt!!

Een derde vervanger is olijfolie. Ik vind het leuk om met olijfolie te werken. Het geeft een aparte smaak aan de taart en is dus goed te combineren met bepaalde vullingen. Wat de olie kunt doen, is bijvoorbeeld de formule gebruiken (78-80% van de benodigde boter) om te meten hoeveel je nodig hebt. Dan giet je de olie in een platte bak zodat het een dun laagje vormt, en zet je de bak in de freezer. Het moet net zolang in de freezer blijven totdat hij een beetje solide wordt, en net als sorbetijs eruit ziet. Gebruik de olijfolie, met toevoeging van wat extra water / melk (is niet altijd nodig) in het recept.

Eieren

De meest bekende eivervanger is de lijnzaad-ei. Dit is heel makkelijk te maken: je vermaalt de lijnzaad in een koffiemolen (voor 1 ei, is een halve eetlepel lijnzaad genoeg). Je voegt per 1 eetlepel lijnzaadpoeder, 3 eetlepels heet/ kokend water toe en laat dit ± 10 minuten staan, totdat het mengseel dik is geworden. 1 lijnzaad-ei = 1 ei.

Een tweede eivervanger is de chiazaad. Vaak wordt er in recepten vermeld dat je alleen de witte zaadjes moet gebruiken, maar dit is echt pure onzin...de zwarte zaadjes doen precies hetzelfde. Het recept voor de chia-ei is eigenlijk precies hetzelfde als voor de lijnzaad-ei: 1 eetlepel chiazaadpoeder (vermalen in koffiemolen) + 3 eetlepels heet/kokend water, en ± 10 minuten laten staan.

Frambozen Balsamico taart, gekookt
Een minder bekend, maar hele goede eivervanger is kikkererwtenmeel. 1/4 cup / 32 gram kikkererwtenmeel is gelijk aan 1 ei. LET OP! Deze eivervanger moet je alleen gebruiken in recepten die je gaat koken, want als je hem toevoegt aan je recept, smaakt hij niet lekker meer, tenzij hij gekookt wordt. Deze meel is zelf 1 van mijn favoriete eivervangers....je maakt er zelfs een hele lekkere omelet mee.

Nog een goede eivervanger is bananenpuree of appelmoes. Je kunt 1/4 cup / 32 gram appelmoes gebruiken ter vervanging van 1 ei of een halve banaan. Ik vind het leuk om appelmoes of bananen te gebruiken voor muffins en broden.

Tofu

Ik kan zelf niet tegen tofu, maar het wordt in zoveel gerechten gebruikt (wat erg jammer is!).

In zoete gerechten kun je tofu het beste vervangen door rauwe cashews, die je 8 uurtjes in water laat weken, en dan in de blender tot een dikke room pureerd. Het hangt van het recept af hoeveel cashews je moet gebruiken (het kan 100 gram zijn, maar ook 250 gram).

Ik maak bijvoorbeeld voor cheesecakes mijn eigen cashew cream cheese, wat heel makkelijk te maken is (cashews: water = 4:1, met toevoeging van 3 eetlepels vegan yoghurt en snufje zout). Dit laat ik dan 2 dagen buiten staan zodat het een scherpe smaak krijgt, en gebruik ik dan in mijn taart.

Een andere vervanger dat je kunt gebruiken is de combinatie van kokosmelk + agar agar. Door voor 1 pakje - 2 pakjes tofu gebruik te maken van 1 blik kokosmelk waarin je 2-3 eetlepels agar agar poeder in hebt opgelost, kun je ook goede resultaten krijgen. Dit hebt ik gebruikt bij de taart op de foto hieronder. Ik denk dat deze vervanger het best werkt bij cheesecake-achtige taarten.   


Key Lime Pie
Wist je dat?
Je kunt in je taartdeeg ook (goedkope) vodka gebruiken om ervoor te zorgen dat de gluten niet geactiveerd worden. Kijk naar hoeveel melk of water je toe moet voegen en vervang de helft van het totaal (maar tot maximaal 6 eetlepels) met vodka.

Je deeg smaakt helemaal niet naar alcohol en heeft net een ander textuur dan wanneer je het niet gebruikt.





0 reacties :

Een reactie posten

Leave a comment, message, greeting...I will read it!
(P.s. jammer genoeg lukt het mij niet om een reply achter te laten. Ik probeer dit te fixen! Ik lees en waardeer jullie comments wel ^^)