vrijdag 31 mei 2013

Burgers! Goed voor je hart

Bieten zijn heel goed voor je!
Ze versterken je hart, je bloedcirculatie verbeterd, het helpt de digestie en nog veel meer.

Als jij niet van bieten houdt, is dit misschien een goede manier om er meer van te eten.
Ik was zelf ook niet zo'n fan van bietjes, maar in dit recept smaken ze heerlijk.

Dit recept is afkomstig van Isa Chandra van de Post Punk Kitchen: Quarter Pounder Beet.
In dit recept maakt ze in plaats van de traditionele Quarter pounder (250 gram) burger een Vegan en gezond alternatief ^.^

Aanpassingen:
Eigenlijk was ik helemaal vergeten om de uien, knoflook en amandelboter toe te voegen. De burger was nog steeds super lekker :) In plaats van bruine rijst, had ik gebruik gemaakt van quinoa. Super lekker en vol met proteïne!


Recept

1 1/4 cup (160 - 200 gram) gekoelde, gekookte quinoa
1 blikje bruine linzen, gewassen
160 gram versnipperde bieten (ongeveer 2 middelgrote bieten)


1/2 theelepel zout
Verse zwarte peper
1 theelepel Italiaanse Kruiden
1/2 theelepel gemalen venkel
1 theelepel bruine of gele mosterd

1/2 cup (80 gram) fijngemalen Panko broodkruimels

Instructies

1. Doe de quinoa, linzen en bieten in de foodprocessor en pulseer ± 20 keer totdat alles goed samen is gekomen.

2. Haal de mix uit de foodprocessor en doe dit in een grote kom. De mix ziet er net uit als gemalen vlees. 

Doe de kruiden erbij. Vermaal deze eerst in een koffiemolen als je gebruik maakt van 
hele kruiden. 

Doe de kruiden en de broodkruimels bij de bietenmix. 

Mix alles met de hand  totdat de kruiden goed geïntegreerd zijn.

3. Vorm de burgers met een ring of met de hand. Ik heb zelf gebruik gemaakt van
een handige tool die ik uit Amerika gehaald heb. 


4. Terwijl je met de burgers bezig bent, verwarm een (gietijzeren) koekenpan met een laagje olie, 
en bak meerdere burgers tegelijkertijd. De burgers moeten een beetje 'aangebrand' zijn.


5. Serveer op een verse hamburgerbroodje (ik had net hamburgerbroodjes gemaakt; ze waren nice & fluffy).


Beleg het broodje met een dun laagje mayo, wat blaadjes verse spinazie, en
een paar plakjes avocado. 


Enjoy. Eat!
Wat is jouw favoriete burger? 
Dit is definitief één van de mijne!
Laat het weten in de comments ^.^










0 reacties :

Een reactie posten

Leave a comment, message, greeting...I will read it!
(P.s. jammer genoeg lukt het mij niet om een reply achter te laten. Ik probeer dit te fixen! Ik lees en waardeer jullie comments wel ^^)