zaterdag 8 februari 2014

Gezond Lunch idee: Burrito


 Voor lunch is het meestal belangrijk om iets te eten dat vol zit met proteïne, groenten en vooral energie. Heb je ooit wel eens burrito's geprobeerd? Burrito's zijn handig om mee te nemen, omdat het een wrap is. Als je erin bijt blijft (als het goed is) alles nog op zijn plek zitten. Maar hoe maak je de perfecte burrito?

Stap 1: Kies je lijm! Kies je lijm? Huh? Wat bedoel je daarmee? 
Als je wilt dat je burrito goed dicht blijft zitten EN dat de ingrediënten op hun plek blijven,
heb je een lijm nodig. 

De lijm kan van alles zijn: vegan mayo, mustard, stroop, pesto, hummus, etc. 
In dit geval heb ik voor hummus gekozen dat ik zelf gemaakt heb. Dit is heel makkelijk om te doen. 


Doe een blik kikkererwten in de blender (was ze eerst), voeg wat zout en pepper toe,
2 eetlepels tahin, sap van 1 citroen, 1 teentje knoflook, 2 eetlepels (olijf)olie,
 2 eetlepels water, 1/2 theelepel komijn.  

Stap 2: Smeer de ´lijm´ royaal op je burrito! Vergeet vooral de hoekjes niet. 
Dit is nodig zodat de burrito dicht blijft zitten. 

Tip: Strooi wat sumak op de humus. Erg lekker! Wat ik sumak? Klik hier: Sumak


Stap 3: Kies je proteïne en eventuele granen. Ik heb gekozen voor
een mix van bruine berglinzen en van rode quinoa (koud)

Hoop ongeveer 2 eetlepels van het mengsel op de tortilla. Dit moet je plaatsen in het midden, maar meer 
naar jou toe dan echt in het midden. 

Stap 4: Kies je vegs! Kies je groenten. Snij ze het liefst in reepjes, zodat ze makkelijker
in de burrito passen. Doe hier ook 2 eetlepels van in je burrito.   

Ik heb hier gekozen voor komkommers, gele paprika (in reepjes) en wortel (in dunne reepjes). 
Doe de vegs in een dressing, bijvoorbeeld wat azijn en honing / ahornsiroop, of wat olie-azijn dressing. 

Het is belangrijk dat je alle onderdelen van de burrito een smaak geeft! (dat elkaar complimenteert). 


Stap 5: Kies je salade! Dit kan van alles zijn: rucola, romaine lettuce (ik heb hiervoor gekozen), 
spinazie, boerenkool of kruiden zoals basilicum of munt. Snij dit in reepjes en voeg dit toe. 



Stap 6: Maak je burrito! Als het goed is, is je burrito niet te vol. 
Vouw eerst de zijkanten naar het midden toe. Pak dan de kant met het mengsel erop en vouw de 
burrito dicht. 

Als je hem rolt, over het mengsel heen, trek de tortilla terug, zodat het mengsel dicht op elkaar gepakt wordt. Je hebt nu, als het goed is, een stuk tortilla over met alleen maar lijm erop. 

Ik had zelf hier geen foto van, maar deze foto laat zien wat ik bedoel: 


Rol de rest van de tortilla op. Je hebt nu een goed dichtgepakte tortilla!
Je kunt hem nu al in het midden snijden en dan in vershoudfolie of aluminiumfolie oprollen, 
of je kunt dit later doen. 
Je hoeft hem ook niet open te snijden. Eet hem zo lekker op. 

Wat is jouw favoriete burrito?
Laat een comment achter.

Bedankt en tot de volgende blog ^.^




2 opmerkingen :

  1. Lekker! Bij mij worden ze altijd wat te klef, dus ik neem ze eigenlijk nooit meer mee als lunch...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Misschien zet je teveel natte ingrediënten in de burrito.
      Gebruik liefst een wat dikkere lijm, en laat alle dressings / sauzen
      uitlekken voordat je dit in de burrito zet ^.^

      Verwijderen

Leave a comment, message, greeting...I will read it!
(P.s. jammer genoeg lukt het mij niet om een reply achter te laten. Ik probeer dit te fixen! Ik lees en waardeer jullie comments wel ^^)