donderdag 22 november 2012

Artisan Vegan Cheese review & Yoghurt recept

Eén van de dingen die vegans het meest missen wanneer ze overstappen naar het veganisme is kaas, en dat is heel begrijpelijk. Ik ben dol op kaas en daarom ben ik er een beetje obsessed mee. Er zijn zoveel verschillende kazen, van Gouda kaas naar geitenkaas. Ik had al eerder een recept voor zuivelvrije kaas op deze blog gepost, maar ik mis de variëteit.

Ik was op het internet aan het zoeken naar recepten toen ik verschillende bloggers over dit boek, geschreven door Miyoko Schinner, zag schrijven:



  Er zijn niet alleen recepten voor verschillende kazen, maar ook voor yoghurt en verschillende romen, gebaseerd op noten (vooral cashews). Voor de meeste kazen heb ik nog niet alle ingrediënten (Carrageen, Xanthan gom) maar zodra ik die heb begin ik aan die recepten.

Cashew yoghurt

Cashew yoghurt wordt gemaakt met behulp van een zuivelvrije yoghurt, die verkrijgbaar zijn in winkels (bijvoorbeeld Sojade). Je kunt ze ook zelf maken aan de hand van lactoferm. Dit heb ik zelf nog niet geprobeerd, maar zodra ik lactoferm heb, ga ik aan de slag. Dit is een optie als je allergisch bent voor soja (ik heb nog geen soja-vrije zuivelvrij yoghurts in winkels gevonden). 



Voor dit recept heb je 320 gram rauwe cashews nodig die je minimaal 8 uur heb laten weken, 700 ml zuivelvrije melk en natuurlijk yoghurt.

1. Blend de cashews met 250 ml melk. 
2. In een grote pan, voeg de cashews samen met de rest van het melk. Zet de pan op een laag vuurtje, totdat hij warm aanvoelt. Haal de pan van het vuur af. 
3. Voeg 3 eetlepels yoghurt toe en roer totdat hij helemaal is opgelost.
 4. Als je een yoghurt maker hebt, plaats de yoghurt erin en volg de instructies. Als je dit niet heb kun je (in de zomer) de yoghurt op een warme plaats zetten voor 8 uurtjes en anders in je oven op 50°C voor 8-12 uur. 
5. Laat hem indikken in de koelkast.

Als je de yoghurt te waterig vindt moet je een schone katoenen doek of kaasdoek over een zeef plaatsen en de yoghurt dikker laten worden. Bewaar een gedeelte van de yoghurt voor de volgende keer. 

Ik vind deze yoghurt lekker, en hij lijkt heel erg op normale yoghurt. Als je de yoghurt te zuur vindt kun je 1 a 2 eetlepels suiker of iets anders toevoegen bij stap 1 bij de volgende keer. 

Andere recepten die ik geprobeerd heb waren:

Air dried cheddar

Ik ben hier nog steeds meer bezig (pas een dag geleden begonnen). Deze kaas wordt gemaakt met cashews, rejuvilac, yoghurt en miso.

Rejuvi - wat? Rejuvilac is een probiotica drank dat je zelf kunt maken door granen (gierst, quinoa etc) te laten ontkiemen in water. Na ongeveer 5 dagen krijg je een drank dat Rejuvilac heet. In het boek staat een recept hiervoor, maar er zijn ook vele anderen op internet te vinden. 



Basic Cashew Kaas

Dit is een basis kaas, heel lekker op zich, maar hij kan ook gebruikt worden om andere kazen te maken. Deze kaas heeft ongeveer de textuur van Cream Cheese. 





 Sour cream / creme fraiche
Deze zure room wordt ook gemaakt met cashews en rejuvilac. Hij ruikt net zoals creme fraiche / sour cream. Hij is erg lekker bij chili's, taco's en andere gerechten zoals Paddestoel Stroganoff. 


Mascarpone Cheese

Ik heb net lange vingers (balvormig) uit de oven gehaald, om tiramisu te kunnen maken. Erg benieuwd hoe hij gaat smaken met deze mascarpone (gemaakt met cashews en yoghurt). 


Artisan Vegan cheese

Als jij net zo dol bent op kaas als ik, zou ik dit boek zeker aanraden! Sommige van de ingredienten zijn moeilijk te vinden en zijn duur, maar ze gaan zeker lang mee. Hou je van kaas? Dan zou je het niet erg vinden om erin te investeren. 

Tot nu toe is geen recept mislukt en ze zijn erg lekker!

Bedankt dat je dit leest!
Love, FF



0 reacties :

Een reactie posten

Leave a comment, message, greeting...I will read it!
(P.s. jammer genoeg lukt het mij niet om een reply achter te laten. Ik probeer dit te fixen! Ik lees en waardeer jullie comments wel ^^)