woensdag 9 januari 2013

Liquid Smoke....Rook in een flesje

Liquid Smoke...Rook in een flesje

In veel Amerikaanse recepten wordt gebruik gemaakt van liquid smoke. Maar wat is het? En is het wel gezond? Waar kun je het krijgen? En hoe wordt het gemaakt?

Dit waren allemaal vragen die ik mezelf stelde toen ik dit ingrediënt steeds weer tegenkwam. Ik vroeg hoe ik het recept kon maken zonder de liquid smoke, omdat ik het niet in huis had en hier in Nederland is 'ie best duur!

Te beginnen met de eerste vraag: Hoe wordt liquid smoke gemaakt? 

De productieproces van liquid smoke is eigenlijk heel simpel, maar niet makkelijk om te beschrijven. De ingrediënten van liquid smoke zijn water en rook. Door middel van het verbranden van houtsnippers en het condenseren van de rook, wordt de rook een vloeistof. Dit wordt gedaan door boven de houtsnippers een schoorsteen (bijvoorbeeld een lange pijp) te plaatsen, en daarboven een koel element zodat de rook in vloeibare vorm in een kom kan druppelen.

Als je er tijd en de ruimte voor hebt kun je het zelf maken: Maak zelf liquid smoke.

Wat is liquid smoke? En is het wel gezond?

Zoals hierboven beschreven staat, is liquid smoke gewoon water met rook en dit wordt op een natuurlijke manier gemaakt. Deze rook bevat geen schadelijke bestanddelen als het alleen uit rook en water bestaat.

Liquid smoke wordt gebruikt om een 'smoky flavor' aan een gerecht te geven, bijvoorbeeld BBQ saus, of Seitan vlees of iets anders. Je kunt een bijvoorbeeld 1 theelepel toevoegen aan het gerecht, en dan smaakt het net alsof je het gerecht urenlang in de rookoven hebt geplaatst.

Ik was eerst een beetje sceptisch over de liquid smoke, maar ik vind het geweldig. Ik gebruik het niet overal in, maar het smaakt wel heel lekker! En er zijn verschillende smaken, met name hickory en mesquite. Hickory heeft een zoetere smaak terwijl Mesquite scherper is.

Waar kun je het krijgen?

Als je in Google 'Liquid Smoke kopen / bestellen' intypt, kun je verschillende prijzen met elkaar vergelijken. Ik heb ze laatst voor het eerst in het buitenland besteld, omdat de prijzen daar goedkoper waren. Dan moet je die search in het Engels uitvoeren. Hulp nodig? Laat dan een comment achter ^.^

Maar wat als ik geen liquid smoke wil gebruiken?

Er zijn alternatieven!

- Gebruik een paar theelepels Gerookte Paprika Poeder
- Maak gebruik van Gerookte thee of thee met een 'rook'-smaak. Ik heb zelf eentje gevonden bij Simon Lévelt (ben de naam vergeten).
- Tabasco saus heeft ook een lekkere rokerige smaak, maar maakt je gerecht ook pittig!

Ik hoop dat ik jullie wat beter geïnformeerd heb over liquid smoke!

Smakelijk eten en veel plezier in de keuken ^.=
Fey

10 opmerkingen :

  1. Die thee heet waarschijnlijk Lapsang Souchong. Die heeft een (zeer) sterke rooksmaak (als je deze thee te lang laat trekken smaakt het naar gebeitste schutting).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Maresolaris,

      Ja kan zijn. Deze heet toevallig 'Uit de Keizerkist' maar kan inderdaad Lapsang Souchong zijn. En inderdaad...als ie te lang trekt is 'ie echt niet te drinken :D

      Verwijderen
  2. Ik heb er ook heel lang naar gezocht, want vond het in geen enkele winkel!
    Uiteindelijk gevonden in vegan winkel V|edge in Gent!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat klopt, het is heel moeilijk te vinden in winkels. Online ben ik het wel vaker tegengekomen. Hopelijk wordt het hier populairder. Het is echt wel een handig product.

      Verwijderen
  3. Volgens mij kan je de rook gemakkelijk in Russische winkels kopen, heb ik jaren geleden gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je tip! Ik ken persoonlijk geen Russische winkels, maar ik zou de volgende keer wel binnen kijken!

      Verwijderen
  4. Ik heb een fles liquid smoke online gekocht bij van Beekum Specerijen. Gebruikt in de slowcooker voor spareribs. Het was superlekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De winkel Eichholz in Amsterdam (Leidsestraat) verkoopt etenswaren uit Engeland, USA e.a. landen. Ze verkopen daar ook liquid smoke. En in de Ferdinand Bolstraat in Amsterdam zit een Amerikaanse winkel die het verkoopt.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb het gevraagd in een toko, ze kenden het niet maar wilden het wel bestellen. Twee weken later stond het er gewoon!! Dus als je in Schagen woont: halen bij Asia, Nieuwe Laagzij

    BeantwoordenVerwijderen

Leave a comment, message, greeting...I will read it!
(P.s. jammer genoeg lukt het mij niet om een reply achter te laten. Ik probeer dit te fixen! Ik lees en waardeer jullie comments wel ^^)