woensdag 12 december 2012

Woensdag: Favoriete Groente & Fruit van de week!

Het is Woensdag! Het is de derde dag van de week en het is meestal de dag waarop ik mijn menu voor de volgende kook week (vrij t/m do) bedenk. En dan denk je meestal na over wat je allemaal lekker vindt!

De favoriete groente & fruit zijn niet altijd mijn favorieten, maar het is wel belangrijk om steeds meer te leren weten over welke soorten er zijn!

Favoriete Fruit van de week: Jackfruit

Ik heb vandaag al een artikel geschreven over de jackfruit (hier). Je kunt het lekker opeten (rijpe vrucht), en je kunt er verschillende gerechten mee maken, zowel zoet als hartig (onrijpe vrucht). Zowel de geblikte als de verse varianten zijn prima te gebruiken.

Jackfruit bevat o.a.: Calcium, vezels, foliumzuur, ijzer, magnesium, mangaan, fosfor, kalium, natrium en vitamine C - een topper dus!

Jackfruit wordt verwerkt tot chips, ijs, curry's en wordt in sommige culturen gebruikt als rijst.

Favoriete Groente van de week: Wortel

Eén van mijn meest favoriete groenten is de wortel. Je kunt er van alles mee: in zoete en hartige gerechten, als sap of snoep of snack. Je kunt er sauzen en soepen mee maken....dus vele mogelijkheden!

De wortel heeft verschillende typen: bijvoorbeeld de bospeen of waspeen. Hij is ook heel voedzaam: het bevat betacaroteen, vitamine C, vitamine B1 en B2, Ijzer en Calcium.

1 van mijn favoriete wortel recepten is de Curried Coconut Soup, een aanpassing op een recept van theKitchn.

 Recept

2 eetlepels kokosolie of olijfolie
1 ui, in stukjes gehakt
3 tenen knoflook, fijngesneden
7 middelgrote wortels (ik heb waspeen gebruikt) in kleine stukjes gesneden
1 pastinaak (of andere wortelsoort) in kleine stukjes gesneden
700 ml groentebouillon
500 ml kokosmelk 
2 eetlepels geraspte gemberwortel (je kunt ze ook in stukjes snijden en door de knoflookpers halen)
2 - 3 eetlepels curry poeder (recept hier)
1/2 eetlepel chili vlokken (zit in een pepermolen)
1 eetlepel citroensap
1 - 2 tl zout
peper


Nodig:
Staafblender of blender
Grote pan

Instructies

1. Verhit de olie in een grote soeppan en voeg de uien toe. Laat ze op middelhoog vuur transparant worden. Voeg dan de knoflook toe en kook voor ± 4 minuten.

2. Voeg vervolgens de wortels en pastinaak toe en laat ze een beetje zachter worden. Als dit gebeurt in kun je de groentebouillon en kokosmelk toevoegen.

3. Voeg de rest van de ingredienten (behalve de citroensap) toe en laat het mengels 10 tot 15 minuten koken. Wanneer de wortels zacht zijn, voeg de citroensap toe en pureer de soep met de staafblender of in de blender. Proef de soep en voeg zo nodig meer kruiden toe. (Als de soep wat flauw smaakt, kun je nog wat kokosmelk toevoegen en een halve theelepel curry poeder.)

4. Serveer met wat geraspte kokos, verse kruiden en wat chili vlokken.



Dit vind je misschien leuk:

Oh My Jackfruit!

1 opmerking :

Leave a comment, message, greeting...I will read it!
(P.s. jammer genoeg lukt het mij niet om een reply achter te laten. Ik probeer dit te fixen! Ik lees en waardeer jullie comments wel ^^)