zondag 2 december 2012

Recap van de Week & Welke kruiden MOET je hebben?

Dinsdag

Op dinsdag heb ik een lekkere Kikkerwten Salade, op een baguette met wat lekkere (Vegan) Cheddar! Wat is jouw favorieten kikkererwt / no-tuna salade? Ook heb ik een lekkere loempia gemaakt (onder kikkererwt salade)! Check het recept!

Donderdag

Geen recept dit keer, maar een artikel over agave siroop / nectar. Gebruik jij agave nectar?

Zondag

Kruiden...iedereen heeft wel zout en peper in hun kastje staan en voor velen is dit zelf genoeg, maar welke kruiden zou je eigenlijk in je kastje moeten hebben? Vandaag praat ik over de standaard kruiden.



Standaard

Zout: je hebt vele verschillende zout, bijvoorbeeld keukenzout, fleur de sel, zeezout etc. Ik geef zelf de voorkeur aan fijngemalen (niet poeder) zeezout oftewel kosher zout, zoals dat in Amerika wordt genoemd. Het is fijn om te strooien, het heeft een goede smaak en je gebruikt het echt overal in!

Peper: in Nederland wordt witte peper het meest gebruikt, in de rest van de wereld zwarte peper. Er bestaan natuurlijk ook groene en roze peperkorrels, waarbij de roze variant niet echt peper is, maar een bes. Ik heb vooral zwarte peper in huis; ik ben er dol op. Soms voldoet het ook gewoon om alleen zout en peper als seasoning te gebruiken.

Garlic powder / knoflookpoeder: knoflookpoeder wordt gemaakt van gedroogde knoflook, en wordt vaak toegevoegd aan gerechten om extra smaak te geven, bijvoorbeeld in sauzen of soepen, maar het kan ook bijvoorbeeld over je pizza gestrooid worden!

Onion powder / uienpoeder: uienpoeder wordt dus ook gemaakt van gedroogde ui, en wordt meestal toegevoegd aan sauzen en aan kruidenmix. Als je dus zelf je kruidenmixen maakt, moet je deze poeder in je kastje hebben!

Bay leaves / Laurierblad: laurierbladeren komen van een plant af, en wordt vooral gebruikt in stoofpotten en soepen, maar ook in marinades, sauzen en bij het inleggen.

Volgende keer:

Zoet: kaneel, kruidnagel, nootmuskaat, foelie, vanille, gember, ster anijs, venkelzaad.
Spicy: cayenne, mosterd zaad, gedroogde pepers en chili poeder.
Hartig:  koriander, komijn, paprikapoeder, kurkuma, saffraan, 5-spice, oregano, tijm.
En nog meer kruiden!

0 reacties :

Een reactie posten

Leave a comment, message, greeting...I will read it!
(P.s. jammer genoeg lukt het mij niet om een reply achter te laten. Ik probeer dit te fixen! Ik lees en waardeer jullie comments wel ^^)