maandag 24 november 2014

Tropische sappen - de jacht op vruchten!

Hebben jullie de documentaire 'Fruit Hunters' gezien? Ik wel, al een tijdje geleden. Alhoewel ik al veel vruchten ken. die de gemiddelde Nederlander misschien niet kent, en ik vaak op marktkraampjes meer over het product weet dan de verkoper, kan ik nog veel meer vruchten proberen.

Jammer genoeg is het niet altijd mogelijk om verschillende vruchten te proberen gedurende het hele jaar. Soms kun je alleen de vruchten proberen door ze als sappen of als gedroogde vruchten te proberen. Dit keer heb ik wat tropische sappen geprobeerd, waarvan ik de smaken al ken, om te kijken hoeveel ze lijken op het verse product.

1. Zuurzak sap / Soursop Juice / Jugo de Guanabana. 

Ik herinner me nog dat onze buren op Curacao een zuurzakboom hadden. Mijn moeder was altijd blij wanneer er een grote zuurzak aan hing en als die rijp werd (als de zuurzak in onze tuin hing). Dan sneed ze de zuurzak eraf en maakte een puree van het vruchtvlees.

Het vruchtvlees is wit, zeer zacht, roomig, vezelig, sappig en zoetzuur van smaak. Als kind vond ik de zuurzak niet bepaald lekker, maar ik wende aan de smaak en vond het op den duur wel lekker. In Nederland lijkt de Cherimoya vrucht het meeste op de smaak van de zuurzak.


Geur: 2/5. De geur is niet bepaald aangenaam. Beetje scherp.
Smaak: 1/5. De smaak is zeer scherp. Het smaakt een beetje naar een verwaterde zuurzak.
Niet bepaald lekker. Ik lijk er ook een beetje gevoelig voor te zijn. 
Aanrader? Nee. Probeer eens een verse zuurzak of probeer de Cherimoya. 


2. Tamarinde sap / Tamarind / jugo de tamarindo. 

Mijn oma had een tamarinde boom in haar tuin. Hoe vaak klom ik niet in die hoge boom (> 2 meter) om tamarinde te plukken? De tamarinde is een zoetzure vrucht. In de Cariben wordt er vaak een siroop van gemaakt die je kunt verdunnen tot vruchtensap. Je hebt tamarinde ook in snoepvorm (die in Nl vind ik niet zo lekker) en kun je gebruiken in sauzen (vooral in de Aziatische keuken populair).
De vrucht is ook heel goed voor je als je een aantal dagen 'verstopt' zit.


Geur: 4/5. De geur is lekker zoet en doet me denken aan tamarinde siroop. 
Smaak: 4.5/5. De sap is erg zoet en had best wat minder zoet gekunt, Maar het lijkt wel erg op de smaak van een tamarinde in siroopvorm. Natuurlijk is de verse tamarinde die je in Nederland kunt krijgen wat zuurder, maar als die goed is gerijpt aan de boom, zou de vrucht ook wat zoeter zijn.  
Aanrader? Ja. Zeker als je nieuw bent met tamarinde, is dit een goede eerste stap! 

3. Lychee sap / Bebida de Litchi.

Hmmm lychee. Zeker één van mijn favoriete vruchten. Als ik het kan vinden, dan koop ik hem zeker! De vrucht is sappig en lijkt vaag op de stuctuur van een druif (is zacht aan de binnenkant en kraakt aan de buitenkant). Als ik aan lychee denk, moet ik ook denken aan kenepa of knippa vruchten, maar dat is weer een heel ander verhaal. 



Geur: 3/5. De geur is zoet en een beetje zeep-achtig.
Smaak: 2.5/5. De smaak is veels te zoet voor mij. Wow! De lychee smaakt ook een beetje naar zeep. Erg jammer. Voor mij is het niet te vergelijken met het verse vrucht.  
Aanrader? Nee. Ik zou zeker weten voor de verse vruchten kiezen! Die zijn veel lekkerder. 

Dus 1 uit de 3 sappen vond ik lekker. De volgende keer probeer ik nog meer verschillende vruchten (hopelijk vers!). 

Heb jij een favoriete tropische vrucht? 
Laat een bericht achter!

Remember, eat your veg!

0 reacties :

Een reactie posten

Leave a comment, message, greeting...I will read it!
(P.s. jammer genoeg lukt het mij niet om een reply achter te laten. Ik probeer dit te fixen! Ik lees en waardeer jullie comments wel ^^)